مدلسازی و محاسبه تزویج بین آنتن ها روی بدنه هواپیما با استفاده از محاسبه مسیر ژئودزیک
(ندگان)پدیدآور
رضوی, سیدمحمدجوادیوسف زاده, ناصرمحسنی ارمکی, سیدحسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: آنتنهایی که بر روی هواپیما نصب میشوند، لازم است حداقل تزویج متقابل را داشته باشند تا عملکرد فرستنده و گیرندههای مرتبط، مختل نشود به عبارت بهتر، سازگاری الکترومغناطیسی داشته باشند. برای محاسبه تزویج، بایستی مسیر امواج از آنتن فرستنده تا گیرنده را بهدست آورد. در حالتی که آنتنها در دید هم هستند، این مسیر، یک خط مستقیم است. ولی در حالتی که آنتنها در دید هم نیستند، نوعی از امواج سطحی، باعث تزویج متقابل میشوند. بهترین روش برای محاسبه تزویج، بهدست آوردن کوتاهترین مسیر بین آنتنها یا ژئودزیک میباشد. سپس با محاسبه تلفات سطحی مربوط به این مسیر، میزان تزویج بهدست میآید. در حالتی که هواپیما با یک استوانه مدل میشود، محاسبه این مسیر و نیز تلفات سطحی، آسان و عملی میباشد. مزیت این تقریب، سادگی و تعمیمپذیری آن برای هر هواپیما با بدنه استوانهای است. در این تقریب، اثر موانع و نیز تفرق در لبهها، در نظر گرفته نمیشود. در این مقاله، نتایج محاسبه تزویج میان آنتنها و نیز نتایج شبیهسازی و مقادیر اندازهگیری شده در مدل تقریبی هواپیما مقایسه شده است. نشان داده خواهد شد که تحلیل محاسبات بر اساس کوتاهترین مسیر درسختگیرانهترین حالت تزویج، از dB 15 بیشتر نخواهد شد.
کلید واژگان
پترن تشعشعی آنتنپارمترهای اسکترینگ
امواج خزشی
سازگاری الکترومغناطیسی
تئوری تفرق هندسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
مالک اشتردانشگاه مالک اشتر- ارشد/امام حسین ورودی امسال دکترای جنگ الکترونیک
دانشیار و هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران



