اثربخشی آموزش حلمسئله بینفردی بر مهارتهای اجتماعی و عزتنفس نوجوانان آهسته گام
(ندگان)پدیدآور
حکیمی راد, الهامکاشانی وحید, لیلاآساره, مینانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حلمسئله بینفردی بر مهارتهای اجتماعی و عزتنفس نوجوانان آهسته گام بود. این مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون، با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر (120 دختر) آهسته گام شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1397 بود. از میان آنها ۳۰ دانشآموز بهصورت در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای سنجش شامل، مقیاسهای مهارتهای اجتماعی فرم معلم (SSRS) و عزتنفس روزنبرگ (SES) بودند. برنامه مداخله حلمسئله بینفردی برای گروه آزمایش بهصورت گروهی طی 10 جلسه 60 دقیقهای ارائه شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرمافزار 22Spss- تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه مداخله در افزایش مهارت همکاری، جرئتورزی، خودکنترلی و بهطور کلی مهارتهای اجتماعی (05/0(P
کلید واژگان
آهسته گامحلمسئله
عزتنفس
مهارت اجتماعی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




