بررسی کارآیی مدل ماهی بزرگ در ظرف کوچک: مقایسه اضطراب امتحان، خودپنداره تحصیلی وخودپنداره اجتماعی دانشجویان استعداد درخشان و عادی
(ندگان)پدیدآور
قمرانی, امیریار محمدیان, احمدصمدی, مریمشمسی, عبدالحسیناحمدزاده, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی کارایی مدل ماهی بزرگ در ظرف کوچک (BFLPE) از طریق مقایسه اضطراب امتحان، خودپنداره تحصیلی و خودپنداره اجتماعی دانشجویان استعداد درخشان و عادی بود. بهمنظور دستیابی به هدف فوق، 70 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی و در دو گروه استعداد درخشان و عادی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. سپس با استفاده از پرسشنامههای اضطراب امتحان و خودپنداره تحصیلی و اجتماعی مورد مقایسه قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان استعداد درخشان نسبت به گروه عادی از اضطراب امتحان کمتر و خودپنداره تحصیلی مثبتی برخوردار بودند و خودپنداره اجتماعی در دانشجویان عادی بالاتر از دانشجویان استعداد درخشان گزارش شد. با توجه به نتایج پژوهش بهنظر میرسد که دانشجویان با سطح توانایی بالا با قرار گرفتن در یک محیط آموزشی عادی ارزیابی متفاوت و مثبتتری از خود دارند که گویای کارآیی مدل ماهی بزرگ در ظرف کوچک و تأثیر محیط آموزشی بر برخی مؤلفههای روانشناختی از جمله خودپنداره و اضطرب امتحان میباشد.
کلید واژگان
مدل ماهی بزرگ در ظرف کوچک (BFLPE)اضطراب امتحان
خودپنداره تحصیلی
خودپنداره اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهاناستادیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان
دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان
شاپا
2588-34882645-3630




