طراحی برنامه جامع غنی سازی روابط درون خانوادگی با تأکید بر مشارکت والدین در اصلاح مشکلات رفتاری فرزندان: پیش مطالعه پژوهشی
(ندگان)پدیدآور
قاسم زاده, سوگندافروز, غلامعلیبه پژوه, احمدشکوهی یکتا, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خانواده اولین محیطی است که شخصیت کودکان در آن شکل گرفته و الگوهای جسمی، عاطفی و رفتاری فرد در آن پیریزی میشود. هدف پژوهش حاضر طراحی برنامه جامع غنیسازی روابط درون خانوادگی و ارزیابی اثربخشی آن بر نشانههای بالینی کودکان با اختلالهای رفتاری و رضامندی زوجیت والدین آنها میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهشهای بنیادی و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع شبه آزمایشی با طرح اندازهگیریهای مکرر با سه اندازهگیری (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان با اختلالهای رفتاری در پایههای اول تا ششم دبستانهای مدارس شهر تهران و والدین آنها میباشند. در این پژوهش پس از انتخاب مدرسه به صورت نمونهگیری خوشهای از میان داوطلبین شرکت در پژوهش، که با توجه به نتایج پرسشنامۀ سیاهۀ رفتاری کودک دارای اختلال رفتاری تشخیص داده شدهاند، 8 نفر آزمودنی انتخاب و خانواده آنها به مدت شش جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل: سیاهه رفتاری کودک، فهرست علائم بالینی و مقیاس رضامندی زوجیت میباشد. یافتههای پژوهش نشان دادند که مداخله بر اساس برنامه غنی سازی روابط درون خانوادگی، موجب افزایش رضامندی زوجیت والدین و کاهش مشکلات رفتاری فرزندان شده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامه غنی سازی روابط درون خانوادگی برنامۀ مناسبی جهت ارتقای سلامت خانواده میباشد.
کلید واژگان
روابط درون خانوادگیرضامندی زوجیت
مشکلات رفتاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه تهراناستاد ممتاز دانشگاه تهران
استاد دانشگاه تهران
دانشیار دانشگاه تهران
شاپا
2588-34882645-3630




