• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فراتحلیلی بر شیوع اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    حسن زاده, سعیدامرایی, کوروشصمدزاده, صبا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.161 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: اختلال کاستی توجه و بیش­فعالی از جمله شایع­ترین اختلال­های رفتاری دوران کودکی است که اثرات قابل ملاحظه­ای بر کودک، خانواده و جامعه دارد. هدف پژوهش حاضر فراتحلیلی بر شیوع اختلال کاستی توجه و بیش­فعالی در ایران بود. روش: با جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی شامل SID، Magiran، Irandoc،Iranmedex  و جستجوگر گوگل 136مقاله فارسی با موضوع اختلال کاستی توجه و بیش­فعالی بدست آمد. بر اساس پروتکل مطالعه مروری نظامدار، متن کامل 38 مقاله نهایی که تعداد 35036 کودک را در 18 استان کشور مورد بررسی قرار داده بودند، برای فراتحلیل انتخاب شدند. از نرم افزارGraphPad Prism 5 برای فراتحلیل استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که دامنه شیوع اختلال کاستی توجه و بیش­فعالی در سطح کشور حداقل 95/0 درصد و حداکثر 17 درصد و میانگین آن 7/8 درصد و فاصله اطمینان آن ](11.23-6.10) 95 %:   [CIاست. بیشترین نرخ شیوع مربوط به شهر تهران و کمترین میزان مربوط به مطالعۀ انجام شده در ایلام بود. بر اساس داده­های حاصله، شیوع این اختلال در پسران نزدیک به دو برابر دختران است. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد میزان شیوع این اختلال در ایران تفاوت قابل ملاحظه­ای با میانگین جهانی نداشته باشد و تفاوت­های حاصل از متفاوت بودن نرخ شیوع در استان­های مختلف ناشی از تفاوت در پروتکل­های بررسی و تشخیص است.
    کلید واژگان
    اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی
    ایران
    فراتحلیل
    شیوع

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران،
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم-آباد، ایران
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تریبتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2019.95987
    http://www.ceciranj.ir/article_95987.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382314

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب