• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 11, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 11, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش راهبرد خودنظارتی توجه بر افزایش درک عددی دانش‌آموزان با مشکلات ریاضی پایه اول دبستان

    (ندگان)پدیدآور
    قدیری, محسننصرتی, فاطمهغباری بناب, باقر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.198 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش راهبرد خودنظارتی توجه بر افزایش درک عددی دانش‌آموزان با مشکلات ریاضی پایه اول دبستان بود.پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه‌‌آزمایشی با استفاده از طرح تک‌آزمودنی از نوع چند خط پایه با آزمودنی­های مختلف بود. جامعه آماری پژوهش شامل 6 دانش­آموزان دختر با مشکل یادگیری ریاضی در پایه اول دبستان مدرسه سلامت شهرستان کاشان در سال 98-97 بودند که از میان آن‌ها 3 دانش­آموز دختر با مشکل ریاضی در این پژوهش شرکت کردند. به‌منظور تشخیص اشکالات آزمودنی‌ها از آزمون تشخیص ایران کی‌مت  (IKMDT)، پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت‌شناختی (DIQ) و فهم عدد جردن (JNST) و برنامه‌ خودنظارتی توجه (SAP) استفاده‌ شد. آزمودنی­ها به مدت شش هفته (هفته­ای دو جلسه 45 دقیقه­ای) تحت آموزش راهبرد خودنظارتی توجه قرار گرفتند. نتایج توسط روش تحلیل دیداری (بصری) و با استفاده از شاخص­های گرایش مرکزی و شاخص اندازه اثر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.بر اساس داده­های حاصل از پژوهش آموزش راهبرد خودنظارتی­ توجه موجب افزایش و بهبود مهارت توانایی درک و فهم عدد دانش‌آموزان با مشکل ریاضی در پایه اول دبستان نسبت به خط پایه همان آزمودنی­ها شد.نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش برنامه خودنظارتی توجه سبب افزایش توجه دانش­آموزان در حین انجام تکالیف شده و عملکرد تحصیلی آنان را افزایش داد. به­طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش راهبرد خودنظارتی توجه بر افزایش درک عددی دانش­آموزان با مشکلات ریاضی مؤثر بود و نقش پیشگیرانه­ای در مشکلات ریاضی در سنین بالاتر خواهد داشت.
    کلید واژگان
    خودنظارتی توجه
    درک عددی
    مشکلات ریاضی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استنثائی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران
    استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استنثائی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران
    استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استنثائی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2020.216243.1327
    http://www.ceciranj.ir/article_109300.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382300

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب