اثربخشی آموزش راهبرد خودنظارتی توجه بر افزایش درک عددی دانشآموزان با مشکلات ریاضی پایه اول دبستان
(ندگان)پدیدآور
قدیری, محسننصرتی, فاطمهغباری بناب, باقرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش راهبرد خودنظارتی توجه بر افزایش درک عددی دانشآموزان با مشکلات ریاضی پایه اول دبستان بود.پژوهش حاضر، یک مطالعه شبهآزمایشی با استفاده از طرح تکآزمودنی از نوع چند خط پایه با آزمودنیهای مختلف بود. جامعه آماری پژوهش شامل 6 دانشآموزان دختر با مشکل یادگیری ریاضی در پایه اول دبستان مدرسه سلامت شهرستان کاشان در سال 98-97 بودند که از میان آنها 3 دانشآموز دختر با مشکل ریاضی در این پژوهش شرکت کردند. بهمنظور تشخیص اشکالات آزمودنیها از آزمون تشخیص ایران کیمت (IKMDT)، پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی (DIQ) و فهم عدد جردن (JNST) و برنامه خودنظارتی توجه (SAP) استفاده شد. آزمودنیها به مدت شش هفته (هفتهای دو جلسه 45 دقیقهای) تحت آموزش راهبرد خودنظارتی توجه قرار گرفتند. نتایج توسط روش تحلیل دیداری (بصری) و با استفاده از شاخصهای گرایش مرکزی و شاخص اندازه اثر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.بر اساس دادههای حاصل از پژوهش آموزش راهبرد خودنظارتی توجه موجب افزایش و بهبود مهارت توانایی درک و فهم عدد دانشآموزان با مشکل ریاضی در پایه اول دبستان نسبت به خط پایه همان آزمودنیها شد.نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش برنامه خودنظارتی توجه سبب افزایش توجه دانشآموزان در حین انجام تکالیف شده و عملکرد تحصیلی آنان را افزایش داد. بهطور کلی، میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبرد خودنظارتی توجه بر افزایش درک عددی دانشآموزان با مشکلات ریاضی مؤثر بود و نقش پیشگیرانهای در مشکلات ریاضی در سنین بالاتر خواهد داشت.
کلید واژگان
خودنظارتی توجهدرک عددی
مشکلات ریاضی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استنثائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهراناستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استنثائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استنثائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران
شاپا
2588-34882645-3630




