بررسی مقایسهای افسردگی، اضطراب و استرس در افراد نابینا و عادی
(ندگان)پدیدآور
عاشوری, محمدشجاعی, سحرفتاحیان, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف مقایسۀ میزان افسردگی، اضطراب و استرسدر افراد نابینا و افراد عادی شهر اصفهان انجام شد. پژوهش حاضر، یک مطالعۀ علّی مقایسهای بود. جامعۀ آماری این پژوهش دانشجویان نابینا و دانشجویان عادی 19 - 24 سالۀ دانشگاه اصفهان بودند. آزمودنیها در این پژوهش 70 نفر بودند که به دو گروه 35 نفری تقسیم شدند. گروه اول از دانشجویان نابینا بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ در حالی که گروه دوم، دانشجویان عادی بودند و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویباند و لاویباند (1995) بود. اطلاعات جمعآوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل واریانس چندمتغیری با استفاده از نسخه 23 SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که میزان اضطراب و استرس در دانشجویان نابینابه طور معناداری بیشتر از دانشجویان عادی بود (0005/0P). بر اساس نتایج مشخص شد که افسردگی، اضطراب، استرس از واکنشهای هیجانی و پدیدههای چندبُعدی هستند که وضعیت بینایی نقش مهمی در آنها دارد. بنابراین، توجه به این واکنشها در دانشجویان نابینا و عادی ضرورت دارد.
کلید واژگان
استرساضطراب
افسردگی
دانشجویان نابینا
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراندانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




