اثربخشی تکالیف آگاهی واجشناختی بر ادراک شنوایی و وضوح کلامی کودکان ناشنوای پیش دبستانی
(ندگان)پدیدآور
فردافشاری, سلمازحسن زاده, سعیداوریادی زنجانی, محمد مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکالیف آگاهی واجشناختی بر ادراک شنوایی و وضوح کلامی کودکان ناشنوایشدید و عمیق پیشدبستانی انجام شد. جامعۀ مورد مطالعه، تمامی کودکان پیشدبستانی شهر شیراز، با آسیب شنوایی شدید و عمیق بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 10 کودک ناشنوای کاشت حلزون شده از مرکز توانبخشی سروش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماشته شدند و برنامۀ تکالیف آگاهی واجشناختی در طی سه ماه هر روز به مدت 45 دقیقه به صورت انفرادی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. مهارتهای آگاهی واجشناختی، ادراک شنوایی و وضوح گفتار بهترتیب با آزمون آگاهی واجشناختی (سلیمانی و دستجردی، 1379)، مقیاس طبقهبندی عملکرد شنیداری«CAP» و مقیاس درجهبندی وضوح گفتاری« SIR» بررسی شدندو دادهها با استفاده از آزمونهای یومن- ویتنی و ویلکاکسون تحلیل شد. یافتهها نشان داد که تکالیف آگاهی واج شناختی به بهبود مهارتهای ادراک شنیداری و وضوح گفتاری منجر میشود (01/0 P
کلید واژگان
آگاهی واجشناختیادراک شنوایی
ناشنوایی
وضوح کلامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهراندانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
استادیار گروه گفتاردرمانى، دانشکده علوم توان بخشى دانشگاه علوم پزشکى شیراز
شاپا
2588-34882645-3630




