بررسی اثربخشی نمایش درمانی بر مهارتهای اجتماعی و بازشناسی هیجانی در کودکان اتیسم با عملکرد بالا
(ندگان)پدیدآور
خلیلی, زهراانصاری شهیدی, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نمایش درمانی مهارت اجتماعی و بازشناسی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل و مرحلۀ پیگیری 2 ماهه انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کودکان 7 - 12 سالۀ مبتلا به اتیسم شهر اصفهان به تعداد 120 نفر بودند. با روش نمونهگیری هدفمند30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایشی، آموزش نمایش درمانی را در طی 20 جلسه دریافت کردند. آموزش به صورت گروهی انجام شد و همۀ مربیان آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن و در دورۀ پیگیری، مقیاس اندازهگیری اتیسم، پرسشنامۀ مهارت اجتماعی ماتسون و آزمون بازشناسی بیان چهرهای هیجان اکمن را تکمیل کردند. اطلاعات بهدست آمده با 22-SPSS و روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحلۀ پسآزمون بین میانگین مهارت اجتماعی دو گروه آزمایش و گواه در سطح 05/0 تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که در مرحلۀ پسآزمون بین آزمودنیهای دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات بازشناسی هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P).حاکی از آن بود که نمایش درمانی مهارتهای اجتماعی و بازشناسی هیجانی آزمودنیهای شرکتکننده در گروه آزمایشی را افزایش داد (05/0>P). بنابراین، میتوان گفت نمایش درمانی در بهبود مهارتهای اجتماعی و بازشناسی هیجانی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا مؤثر بوده است؛ لذا این روش بهعنوان یک روش مؤثر وکاربردی برای بهبود مهارتهای اجتماعی، بازشناسی هیجانی و دیگر مؤلّفههای روان شناختی کودکان اتیستیک پیشنهاد میشود.
کلید واژگان
اتیسمبازشناسی هیجانی
مهارت اجتماعی
نمایش درمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایراناستادیار گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




