تأثیر آموزش رفتارهای اجتماعی بر بهبود عزتنفس و مهارتهای اجتماعی نوجوانان آهستهگام
(ندگان)پدیدآور
بهادری جهرمی, ثمینهمهدی پور پیله رود, زهرابهروز سرچشمه, سعیدهمحمودی, فریدهاعزازی بجنوردی, المیرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش رفتارهای اجتماعی بر عزت نفس و مهارتهای اجتماعی نوجوانان آهستهگام در استان مازندران بود. روش: در این مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 40 نوجوان دختر آهستهگام 14 تا 18 ساله انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند، به طوری که هر گروه 20 نفر بود. به گروه آزمایش رفتارهای اجتماعی در 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش داده شد ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. همه آزمودنیها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمرات عزت نفس و خرده مقیاسهای آن (عزت نفس خود، اجتماعی، خانواده و تحصیلی) و همچنین میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی و خرده مقیاسهای آن (مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و تکانشی، برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن، رابطه با همسالان) در نوجوانان آهستهگام در مرحله پسآزمون به طور معناداری افزایش یافته بود (0005/0P نتیجهگیری: نتایج این پژوهش بیانگر تاثیر برنامه آموزشی رفتارهای اجتماعی بر عزت نفس، مهارتهای اجتماعی و خرده مقیاسهای آنها در نوجوانان آهستهگام بود.
کلید واژگان
رفتارهای اجتماعیعزت نفس
آهستهگام
مهارتهای اجتماعی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه جامعهشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین- پیشوا، ورامین، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین- پیشوا، ورامین، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین- پیشوا، ورامین، ایران
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




