اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم برخودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نابینا در درس فیزیک
(ندگان)پدیدآور
جباریان, فرزانهحاج حسینی, منصورهغلامعلی لواسانی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش راهبردهای خودتنظیم برخودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی درس فیزیک در دانش آموزان نابینا انجام گرفت. روش: تحقیق به روش آزمایشی و طرح آن از نوع شبه آزمایشی، پیش آزمون-پس آزمون بود. بدین منظور دانش آموزان دختر کلاس اول متوسطه نابینا در دو مدرسه نابینایان شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری از نوع نمونه در دسترس بود. در هر کلاس 10 دانش آموز نابینا مشغول به تحصیل بودند. یکی از کلاسها به عنوان گروه آزمایش انتخاب شد و به دانش آموزان این کلاس برنامه آموزش خودتنظیمی در 12جلسه 45 دقیقه های ارائه گردید و کلاس دیگر به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شد، که برنامه مذکور به آنها تعلیم داده نشد. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه منابع خود کارآمدی درس فیزیک فنسل و اسچیل (SOSESC-p) و برای پیشرفت تحصیلی از نمرات آزمون محقق ساخته چهل سوالی از کتاب فیزیک اول دبیرستان استفاده شد. پرسشنامه ها قبل و بعد از آموزش دراختیار دانش آموزان قرار گرفتند. یافته ها : یافته ها حاکی از آن است که گروه آزمایش عملکرد بهتری را نسبت به گروه کنترل در خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی درس فیزیک نشان دادند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی درس فیزیک دانش آموزان نابینا اثر معنادار داشته است.
کلید واژگان
راهبردهای یادگیری خودتنظیمیخودکارآمدی تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان نابینا
درس فیزیک
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهراناستادیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران
دانشیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران
شاپا
2588-34882645-3630




