• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی برنامه آموزش مهارت‌های هیجان خوانی مبتنی بر نظریه ذهن و اثربخشی آن بر بهبود مهارت‌های همدلی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا

    (ندگان)پدیدآور
    افتخاری, سمیراصدوقی, مجیدرضایی, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1001.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه آموزش مهارت‌های هیجان خوانی مبتنی بر نظریه ذهن و اثربخشی آن بر بهبود مهارت‌های همدلی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع طرح‌های نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون  همراه با گروه کنترل می‌باشد. جامعه موردنظر شامل کلیه کودکان با اختلال اتیسم پذیرش‌شده در مرکز اتیسم دوم آوریل در سال 1394 بودند از بین کل جامعه هدف تعداد 16 نفر اتیسم با عملکرد بالا با استفاده تست تعین سطح عملکرد (سون گرایسون، 1994) انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند از مقیاس‌های بهره همدلی (بارون-کوهن,2002) و هیجان خوانی (بارون- کوهن، 1999) برای گرداوری اطلاعات استفاده شد و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آزمون­های پیشرفته آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و آزمون  T استفاده شد. نتایج  به‌دست‌آمده نشان داد که فرضیه­های پژوهش در سطح آلفای 5%  معنی‌دار شدند به این معنی که آموزش مهارت‌های هیجانی در بهبود مهارت‌های همدلی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا، مؤثر بوده است.
    کلید واژگان
    اتیسم عملکرد بالا
    نظریه ذهن
    همدلی
    هیجان خوانی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
    دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه کاشان
    دکتری روانشناسی کودک. استادیار دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    http://www.ceciranj.ir/article_63700.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382254

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب