طراحی برنامه آموزش مهارتهای هیجان خوانی مبتنی بر نظریه ذهن و اثربخشی آن بر بهبود مهارتهای همدلی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا
(ندگان)پدیدآور
افتخاری, سمیراصدوقی, مجیدرضایی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه آموزش مهارتهای هیجان خوانی مبتنی بر نظریه ذهن و اثربخشی آن بر بهبود مهارتهای همدلی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل میباشد. جامعه موردنظر شامل کلیه کودکان با اختلال اتیسم پذیرششده در مرکز اتیسم دوم آوریل در سال 1394 بودند از بین کل جامعه هدف تعداد 16 نفر اتیسم با عملکرد بالا با استفاده تست تعین سطح عملکرد (سون گرایسون، 1994) انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی (8 نفر) و کنترل (8 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند از مقیاسهای بهره همدلی (بارون-کوهن,2002) و هیجان خوانی (بارون- کوهن، 1999) برای گرداوری اطلاعات استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمونهای پیشرفته آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و آزمون T استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که فرضیههای پژوهش در سطح آلفای 5% معنیدار شدند به این معنی که آموزش مهارتهای هیجانی در بهبود مهارتهای همدلی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا، مؤثر بوده است.
کلید واژگان
اتیسم عملکرد بالانظریه ذهن
همدلی
هیجان خوانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتیدکتری روانشناسی کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه کاشان
دکتری روانشناسی کودک. استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2588-34882645-3630




