بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی و عزت نفس نوجوانان فلج مغزی
(ندگان)پدیدآور
میرزائی, جوادبابائی, راضیهعلیزادگان مقدم, لیلامحمودی, فریدهشقاقی, پروانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی و عزتنفس نوجوانان فلج مغزی انجام شد. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان با فلج مغزی 16 تا 18 ساله تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد، بهطوریکه در این پژوهش 30 نوجوان با فلج مغزی شرکت داشتند. آزمودنیها بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش، هوش هیجانی در 12 جلسه 50 دقیقهای آموزش داده شد ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. ابزار استفادهشده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت بود. اطلاعات جمعآوریشده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات سلامت عمومی و عزتنفس گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (0001/0Pنتیجهگیری: برنامه آموزش هوش هیجانی باعث بهبود سلامت عمومی و عزتنفس نوجوانان با فلج مغزی شد؛ بنابراین توجه به متغیرهایی ازجمله سلامت عمومی و عزتنفس ضروری است و برنامهریزی برای ارائه آموزش هوش هیجانی به این گروه از افراد اهمیت ویژهای دارد.
کلید واژگان
سلامت عمومیعزتنفس
هوش هیجانی
فلج مغزی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانشاپا
2588-34882645-3630




