تأثیر بازیهای رایانهای بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی
(ندگان)پدیدآور
بهمنی, مریمدشت بزرگی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش بازیهای رایانهای بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی انجام شد. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، دانشآموزان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی مراجعهکننده به مرکز مشاوره اهواز در سال 1397 بودند. گروه نمونه مشتمل بر 24 نفر بود که به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 12 نفری قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 15 جلسۀ 60 دقیقهای، هفتهای سه بار در جلسات انفرادی آموزش بازیهای رایانهای شرکت کرد و گروه کنترل هیج مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نسخۀ 24 نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش بازیهای رایانهای تأثیر معناداری بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی داشت. آموزش بازیهای رایانهای میتواند انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی را افزایش دهد؛ بنابراین، برنامهریزی بهمنظور استفاده از این برنامه مفید و مؤثر است و میتواند انعطافپذیری شناختی را بهبود بخشد.
کلید واژگان
اختلال کمتوجهی بیشفعالیانعطافپذیری شناختی
بازیهای رایانهای
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




