تأثیر آموزش مهارت جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی و حرمتخود دانشآموزان با آسیب شنوایی
(ندگان)پدیدآور
خانزاده, عباسعلی حسیناسمی زاده, نداخداکرمی, فائزهصفارحمیدی, النازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، مهمترین مشکل دانشآموزان با آسیب شنوایی است. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی و حرمت خود دانشآموزان با آسیب شنوایی بود. طرح پژوهشی نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل به کار برده شد. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر با آسیب شنوایی مقطع دبیرستان شهرستان رشت در سال تحصیلی 1395 بود. نمونهای به حجم 30 نفر با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس مهارتهای اجتماعی گرشام الیوت (1999) و حرمت خود کوپر اسمیت (1967) استفاده شد و برای گروه آزمایش، آموزش مهارتهای جرأتورزی در 10 جلسۀ 90 دقیقهای برگزار شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد آموزش مهارتهای جرأتورزی موجب افزایش میزان مهارتهای اجتماعی و حرمت خود دانشآموزان با آسیب شنوایی میشود (001/0= P). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت آموزش گروهی جرأتورزی میتواند با دانشافزایی و ایفای نقش و یادگیری مشاهدهای به عنوان یک روش مداخلهای مفید برای ارتقاء مهارتهای اجتماعی و حرمت خود دانشآموزانِ دارای مشکل شنوایی بهکار رود.
کلید واژگان
آموزش مهارت جرأتورزیمهارتهای اجتماعی
حرمت خود
آسیب شنوایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران.
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
شاپا
2588-34882645-3630




