اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی- هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و سرمایههای روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای
(ندگان)پدیدآور
شکری, لیلاعثمانی, هلالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی- هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و سرمایههای روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری دوماهه بود. جامعۀ آماری نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مشغول به تحصیل در مدارس دورۀ اول متوسطۀ شهر اهواز در سال تحصیلی 97-1396 را شامل میشد؛ از میان آنها 30 نوجوان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش، آموزش شایستگی اجتماعی- هیجانی را طی نه جلسه دریافت کردند وگروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت، 1999)، سرمایۀ روانشناختی (لوتانز و اولیو، 2007) و پرسشنامۀ سلامت روان کودکان و نوجوانان (گادو و اسپرافکین؛ 1994) استفاده شد. دادههای آماری با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش شایستگی اجتماعی- هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و سرمایههای روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای تأثیر معناداری داشته است (0001/0>p). علاوه بر این نتایج نشان داد که این درمان توانسته تأثیر خود را در زمان نیز به شکل معناداری حفظ کند(001/0pp). علاوه بر این نتایج نشان داد که این درمان توانسته تأثیر خود را در زمان نیز به شکل معناداری حفظ کند(001/0p
کلید واژگان
اختلال نافرمانی مقابلهایآموزش شایستگی اجتماعی- هیجانی
سرمایههای روانشناختی
مهارتهای اجتماعی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران.
شاپا
2588-34882645-3630




