تأثیر آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر بر سخترویی و تعادل عاطفۀ مادران کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی– نقصتوجه
(ندگان)پدیدآور
علوی هراتی, فاطمهنیکنام, مانداناحسینیان, سیمیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش روانشناسی مثبتنگر بر سخترویی و تعادل عاطفۀ مادران کــودکـان مبتـلا بـه اختـلال کاستی توجه – بیشفعالی انـجـام شد. روش پـژوهـش، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ مادران کودکان دارای اختلال کاستی توجه - بیش فعالی بود که در سال 97-1396 برای درمان فرزند خود به مرکز جامع اعصـاب و روان آتیـه در تهران مراجعه کرده بودند. تعـداد 28 نفر از مادران بهعنوان نمونۀ پژوهش از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (13) و گروه کنترل (15) جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 10 جلسۀ آموزش (هفتهای 1 جلسه؛ هر جلسه 120 دقیقه) شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. برای گردآوری اطلاعـات از پرسشنـامههای سخترویی کوباسا (1979) و عواطف پاناس (1988) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با بهکارگیری نرم افزار spss25 تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مفاهیم روانشناسی مثبتنگر به افزایش معنادار در میزان سخترویی و مؤلّفههای آن(به غیر از چالش، (05/0p). با توجه به یافتههای پژوهش، استفاده از برنامـۀ آمـوزش مبتنی بر روانشناسی مثبـتنگر در جهت ارتـقاء سخترویی و افزایش هیـجان مثبت مـادران کودکـان دارای اختلال کاستی توجه – بیشفعالی باهدف ایمنسازی روانی آنها پیشنهاد میشود.
کلید واژگان
تعادل عاطفهروانشناسی مثبتنگر
سخترویی
اختلال کاستی توجه – بیشفعالی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم، تهران، ایران
استاد گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




