نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیاقوتی, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorحسن زاده, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorغلامعلی لواسانی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorقاسم زاده, سوگندfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:28:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:28:06Z
dc.date.available1399-07-09T10:28:06Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:28:06Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-16en_US
dc.date.submitted1397-08-25fa_IR
dc.identifier.citationیاقوتی, فرشته, حسن زاده, سعید, غلامعلی لواسانی, مسعود, قاسم زاده, سوگند. (1397). طراحی، ساخت و اثربخشی برنامۀ پویانمایی اجتماعی بر مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم. توانمندسازی کودکان استثنایی, 9(2), 111-122. doi: 10.22034/ceciranj.2018.77400fa_IR
dc.identifier.issn2588-3488
dc.identifier.issn2645-3630
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2018.77400
dc.identifier.urihttp://www.ceciranj.ir/article_77400.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382220
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف طراحی و ساخت برنامۀ پویانمایی اجتماعی برای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و اثربخشی آن بر مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی این کودکان انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعۀ شبه آزمایشی با گروه کنترل و پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شهر تهران بود که از میان آن‌ها 16 پسر با اتیسم خفیف در بازۀ سنی 5 - 10 سال به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. سپس کودکان گروه آزمایش در 30 جلسۀ یک ساعته‌، سه روز در هفته، شرکت کرده و برنامۀ پویانمایی اجتماعی را دریافت کردند که علاوه بر پویانمایی، شامل به‌کارگیری عروسک‌های دستی و انگشتی، پازل، کارت‌های مصور داستان، ماسک‌های هیجانی، و بازی‌های خانواده‌محور بود. والدین در هر دو گروه قبل و پس از مداخله به فهرست ارزیابی درمان اتیسم(ATEC)( ریملند و ادلسن، 2012) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخۀ 21، از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نمرات گروه آزمایش در مرحلۀ پس‌آزمون کاهش معناداری در تمام خرده مقیاس‌های آزمون(کارکرد ارتباطی، اجتماعی، شناختی، و رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای) نسبت به پیش‌آزمون دارد و همچنین بین دو گروه در تمام خرده مقیاس‌های آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (001/0P<). بنابراین، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که کاهش نمرات در خرده مقیاس‌های فهرست ارزیابی درمان اتیسم ناشی از بهبود عملکرد این کودکان است. نتایج نشان می‌دهد برنامۀ فوق به‌منظور ارتقاء مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکان طیف اتیسم اثربخش است.fa_IR
dc.format.extent7439
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofتوانمندسازی کودکان استثناییfa_IR
dc.relation.ispartofEmpowering Exceptional Childrenen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2018.77400
dc.subjectاختلال طیف اتیسمfa_IR
dc.subjectبرنامۀ پویانمایی اجتماعیfa_IR
dc.subjectمهارت‌های ارتباطی و اجتماعیfa_IR
dc.titleطراحی، ساخت و اثربخشی برنامۀ پویانمایی اجتماعی بر مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage111
dc.citation.epage122
nlai.contributor.orcid0000-0001-9986-0120


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد