اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان با ناتوانیهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
احمدی, طاهرخیراتی, حمیدهغباری بناب, باقرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان با اختلال یادگیری ویژه بود.طرح این مطالعه، از نوع آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران (320 مادر) دانشآموزان سوم تا پنجم مراجعهکننده به مراکز ناتوانیهای یادگیری شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنها 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش، برنامه درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را در طی هشت جلسه یکونیم ساعته دریافت کردند. در این پژوهش از پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و انعطافپذیری شناختی (CFI) استفاده شد که توسط پژوهشگر بهعنوان پسآزمون در اختیار مادران قرار گرفت و دادههای این مطالعه با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرمافزار 22-Spss تحلیل شد. نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی موجب کاهش هیجانات منفی (05/0P
کلید واژگان
ذهن آگاهیتنظیم شناختی هیجان
انعطافپذیری شناختی
اختلال یادگیری ویژه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




