• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری در کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    عاشوری, محمدیزدانی‌پور, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.410 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری در کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی در شهر اصفهان بود. این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل 382 نفر از متخصصان، مادران کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی شهر اصفهان در سال 98-1397 بودند. نمونه به‌ترتیب شامل 10، 310 و 62 نفر از متخصصان و مادران کودکان عادی و ناشنوا می‌شد که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار سنجش، مقیاس ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری برای کودکان پیش‌دبستانی (SEARS) بود. برای تعیین روایی صوری و محتوایی از نظر 10 متخصص استفاده شد. شاخص روایی محتوایی به روش لاواشه و روش والتز و باسل به‌دست آمد و شاخص روایی سازه به روش تحلیل عاملی محاسبه گردید. پایایی مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ به‌دست آمد.مقیاس در پنج خرده‌مقیاس شامل 42 سؤال چهار گزینه‌ای طراحی شد. روایی صوری و محتوایی (شاخص روایی محتوایی کل=83/0) تأیید گردید. شاخص روایی محتوایی برای هریک از خرده‌مقیاس‌های خودتنظیمی، شایستگی ‌اجتماعی، همدلی، مسؤولیت‌پذیری و دانش هیجانی به‌ترتیب 83/0، 89/0، 83/0، 81/0 و 84/0 بود. پایایی مقیاس با آلفای کرونباخ برای نمره کل 88/0 و برای هریک از خرده‌مقیاس‌ها به‌ترتیب 87/0، 86/0، 90/0، 84/0 و 86/0 به‌دست آمد.مقیاس ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری برای کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی، ابزاری روا و پایا است. بنابراین، قابلیت استفاده در جامعه ایرانی را دارد و می‌توان از آن برای ارزیابی ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی استفاده کرد.
    کلید واژگان
    ارزش‌های اجتماعی- هیجانی
    تاب‌آوری
    ویژگی‌های روان‌سنجی
    هنجاریابی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2020.185738.1204
    http://www.ceciranj.ir/article_101133.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382209

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب