• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی تکنیک‌های بازی‌درمانی‌گروهی بر حساسیت اضطرابی، درماندگی و تاب‌آوری دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    عباس زاده, نجمهدهقانی, یوسفگلستانه, سید موسی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.110 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، تعیین میران اثربخشی تکنیک­های بازی­درمانی­گروهی بر حساسیت اضطرابی، درماندگی و تاب­آوری دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری بود. در این مطالعه از طرح شبه­آزمایشی پیش­آزمون- پس­آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل، استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان (253 دانش­آموز؛ 73 دختر و 180 پسر) مبتلا به اختلال یادگیری که در سال تحصیلی 98-1397 به مرکز اختلال یادگیری آموزش‌و‌پرورش شهر بوشهر مراجعه کردند، تشکیل دادند. از میان آن­ها به ­روش نمونه­گیری در دسترس 40 نفر که ویژگی­های لازم براساس آزمون پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو (CLDQ)، آزمون وکسلر و ملاک­های ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی را داشتند، فهرست شدند و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه­های حساسیت اضطرابی (ASQ)، درماندگی آموخته­شده (LHQ) و مقیاس تاب­آوری (RS) بود. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه ۴۵ دقیقه­ای و به‌صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت. داده­های حاصل از پژوهش، با آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته­ها نشان داد، تکنیک­های بازی­درمانی­گروهی در گروه آزمایش، موجب بهبود حساسیت اضطرابی، درماندگی و تاب­آوری شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری دوماهه پایدار ماند (۰۵/0˂P). با توجه به یافته­های به‌دست‌آمده از مطالعه حاضر، می­توان نتیجه­گیری کرد که آموزش تکنیک­های بازی­درمانی­گروهی، می­تواند به‌عنوان یک روش مداخله­ای در بهبود حساسیت اضطرابی، درماندگی و تاب­آوری دانش­آموزان با اختلال یادگیری استفاده شود.
    کلید واژگان
    بازی‌درمانی‌گروهی
    تاب‌آوری
    حساسیت اضطرابی
    درماندگی
    اختلال یادگیری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر،
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2019.199224.1254
    http://www.ceciranj.ir/article_101137.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382205

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب