اثربخشی تکنیکهای بازیدرمانیگروهی بر حساسیت اضطرابی، درماندگی و تابآوری دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
عباس زاده, نجمهدهقانی, یوسفگلستانه, سید موسینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین میران اثربخشی تکنیکهای بازیدرمانیگروهی بر حساسیت اضطرابی، درماندگی و تابآوری دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری بود. در این مطالعه از طرح شبهآزمایشی پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل، استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان (253 دانشآموز؛ 73 دختر و 180 پسر) مبتلا به اختلال یادگیری که در سال تحصیلی 98-1397 به مرکز اختلال یادگیری آموزشوپرورش شهر بوشهر مراجعه کردند، تشکیل دادند. از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس 40 نفر که ویژگیهای لازم براساس آزمون پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو (CLDQ)، آزمون وکسلر و ملاکهای ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی را داشتند، فهرست شدند و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای حساسیت اضطرابی (ASQ)، درماندگی آموختهشده (LHQ) و مقیاس تابآوری (RS) بود. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه ۴۵ دقیقهای و بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت. دادههای حاصل از پژوهش، با آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها نشان داد، تکنیکهای بازیدرمانیگروهی در گروه آزمایش، موجب بهبود حساسیت اضطرابی، درماندگی و تابآوری شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری دوماهه پایدار ماند (۰۵/0˂P). با توجه به یافتههای بهدستآمده از مطالعه حاضر، میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش تکنیکهای بازیدرمانیگروهی، میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای در بهبود حساسیت اضطرابی، درماندگی و تابآوری دانشآموزان با اختلال یادگیری استفاده شود.
کلید واژگان
بازیدرمانیگروهیتابآوری
حساسیت اضطرابی
درماندگی
اختلال یادگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر،استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




