اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده
(ندگان)پدیدآور
عثمانی, هلالهشکری, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمام دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه دارای اختلال رفتاری برونیسازه شده شهرستان بوکان در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش 30 دانشآموز پسر دارای اختلال رفتار برونیسازی شده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی دو ماه و نیم در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی بود که افراد حاضر در گروه کنترل این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکردند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (گروس و جان، 2003) و پرسشنامه همدلی شناختی (جولیف و فارینگتون، 2006) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار آماری SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده تأثیر معناداری داشته است (0001/0>P). میزان تاثیر درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده به ترتیب 72 و 67 درصد بود. P). میزان تاثیر درمان فراتشخیصی یکپارچه بر نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده به ترتیب 72 و 67 درصد بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان فراتشخیصی یکپارچه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود نظمجویی شناختی هیجان و همدلی شناختی دانشآموزان با اختلال رفتار برونیسازی شده مورد استفاده گیرد.
کلید واژگان
اختلال رفتار برونیسازی شدهدرمان فراتشخیصی یکپارچه
نظمجویی شناختی هیجان
همدلی شناختی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




