تاثیر آموزش برنامه توانبخشی شناختی بر نیمرخ حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی
(ندگان)پدیدآور
رشیدی اصل, حامدعاشوری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش برنامه توانبخشی شناختی بر نیمرخ حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش دانشآموزان ناشنوای مجتمع آموزشی و پژوهشی استثنایی حیات طیبه تربیت شهرستان خرمآباد در سال 1398-1397 بودند. گروه نمونه شامل 28 نفر از دانشآموزان با آسیب شنوایی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه 14 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی را در 10 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار پژوهش مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (ارجمندنیا، 1396) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نسخه 24 نرمافزار بسته آماری در علوم اجتماعی تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش برنامه توانبخشی شناختی بر نیمرخ حافظه فعال (حلقه واجشناختی، صفحه دیداری فضایی و مجری مرکزی) دانشآموزان با آسیب شنواییتاثیر مثبت و معناداری داشت (0001/0Pنتیجهگیری: آموزش برنامه توانبخشی شناختی میتواند حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی را بهبود بخشد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود از این برنامه برای بهبود حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی استفاده شود.
کلید واژگان
توانبخشی شناختیدانشآموزان با آسیب شنوایی
نیمرخ حافظه فعال
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجفآباد، نجفآباد، ایراناستادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




