اثربخشی صوتدرمانی به روش توماتیس بر مهارت خواندن و مهارتهای حرکتی دانشآموزان دارای مشکلات خواندن
(ندگان)پدیدآور
رحمانی, نرگساستکی, مهنازبهشته, نیوشانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی صوتدرمانی به روش توماتیس بر مهارت خواندن و مهارتهای حرکتی دانشآموزان دارای مشکلات خواندن انجام شد. روش: بدین منظور ابتدا به شیوه نمونهگیری دردسترس از بین دانشآموزانی که در مراجعه به کلینیکهای مشاوره و توانبخشی شهر تهران تشخیص نارساخوانی برای آنان ثبت شده بود، تعداد 14 نفر در جریان پژوهش قرار گرفته و به طور تصادفی و مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در مرحله بعد، پیشآزمون انجام شد و سپس گروه آزمایش در 30 جلسه درمانی (هفتهای 3 بار حدود 2 ساعت) تحت مداخله صوتدرمانی به روش توماتیس قرار گرفت؛ این در حالی بود که افراد گروه کنترل، هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از مداخله، مجدداً آزمودنیها مورد ارزیابی (پسآزمون) قرار گرفتند. همچنین پس از 5/1 ماه از آخرین جلسه درمانی، از آزمودنیها در هر دو گروه، پیگیری به عمل آمد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که صوتدرمانی بر بهبود مهارت خواندن و مهارتهای حرکتی ظریف دانشآموزان دارای مشکلات خواندن تأثیرگذار است اما بر مهارتهای حرکتی درشت آنان تأثیری نداشته است. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها با توجه به سودمندی صوتدرمانی بر بهبود مهارتهای خواندن و حرکتی دانشآموزان نارساخوان و نظر به کوتاهمدت بودن این مداخله و جذاب بودن آن برای کودکان، به نظر میرسد به کارگیری این روش بر اختلالات یادگیری و اختلالات دیگری که ناشی از نقص در کارکردهای اجرایی است همچون ADHD و اتیسم میتواند سودمند باشد.
کلید واژگان
توماتیسصوتدرمانی
مهارتهای حرکتی
مهارت خواندن
نارساخوانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کاندیدای دکترای حرفهای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسى، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه روانشناسی، ساوه، ایراناستادیار، دانشکده روانشناسى، دانشگاه آزاد اسلامى، واحد تهران مرکزى، تهران، ایران
استادیار، دانشکده روانشناسى، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه روانشناسی، ساوه، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




