اثربخشی آموزش مهارتهای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی بر میزان رضامندی زوجیت و مؤلفههای تابآوری معنوی در مادران با کودکان آهستهگام
(ندگان)پدیدآور
بخشی زاده, شهرزادافروز, غلامعلیبه پژوه, احمدغباری بناب, باقرشکوهی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی بر ارتقای مهارتهای رضامندی زوجیت و مولفههای تابآوری معنوی مادران کودکان آهستهگام انجام شد. روش پژوهش مذکور از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. برای ارزیابی متغیرها ازمقیاس رضامندی همسران دکتر افروز (1389) و مقیاس محقق ساخته تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی استفاده شد. 30 نفر از مادران کودکان آهستهگام شهرستان دهدشت و حومه با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل در پژوهش حاضر مشارکت کردند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که اجرای برنامۀ مداخلهای بر میزان رضامندی زوجیت و مولفههای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی در مادران کودکان آهستهگام گروه آزمایشی در مرحلۀ پسآزمون به طور معناداری موثر بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی میتواند میزان رضامندی زوجیت و مولفههای تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی مادران کودکان آهستهگام را بهبود بخشد.
کلید واژگان
مادران کودکان آهستهگامآموزش تابآوری مبتنی بر معنویت اسلامی
رضامندی زوجیت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهراندکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
شاپا
2588-34882645-3630




