اثربخشی آموزش حل مسئله بر نگرش اجتماعی دختران بزهکار شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
افروز, غلامعلیاجمندنیا, علی اکبرحمیدی, فریدهبرهان, اعظمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، به بررسی اثربخشی مهارت حل مسئله بر نگرش اجتماعی دختران بزهکار شهر تهران پرداخته است. در این پژوهش از روش تحقیق آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه حل مسئله دزوریلا و گلدفریدو پرسشنامه نگرشسنج است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دختران بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بودهاند. نمونه آن 32 نفر از بزهکارانی که کمترین نمرات را گرفتند، و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و در هر گروه آزمایش (16) و گواه(16) نفر جایگزین شدهاند. برای تحلیل دادههای گروه آزمایش علاوه بر روش آمار توصیفی، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد و سطح معنیداری در این تحقیق در نگرش اجتماعی (05/0> P) است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد، که آموزش مهارت حلمسئله موجب بهبود نگرش اجتماعی و افزایش مهارت حل مسئلهی دختران بزهکار گروه آزمایش میشود.
کلید واژگان
حل مسئلهنگرش اجتماعی
بزهکاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد ممتاز دانشگاه تهراندکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه تهران
دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه شهید رجائی
کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
شاپا
2588-34882645-3630




