نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرحمانی, نرگسfa_IR
dc.contributor.authorناظمی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorحسنی راد, مرجانfa_IR
dc.contributor.authorافروز, غلامعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:27:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:27:57Z
dc.date.available1399-07-09T10:27:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:27:57Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2018-07-22en_US
dc.date.submitted1397-04-31fa_IR
dc.identifier.citationرحمانی, نرگس, ناظمی, مریم, حسنی راد, مرجان, افروز, غلامعلی. (1394). مقایسه خلاقیت، سازگاری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان متولد نیمه اول سال و متولد نیمه دوم سال. توانمندسازی کودکان استثنایی, 6(3), 52-66.fa_IR
dc.identifier.issn2588-3488
dc.identifier.issn2645-3630
dc.identifier.urihttp://www.ceciranj.ir/article_66322.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382172
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف مقایسه خلاقیت، سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متولد نیمه اول و متولد نیمه دوم سال انجام شد. جامعه پژوهش را دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم ابتدای شهر تهران تشکیل می دادند که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه تعداد 80  دانش آموز (41 دانش آموز متولد نیمه اول سال و 39 دانش آموز متولد نیمه دوم سال) به عنوان نمونه پژوهش انخاب شدند و با استفاده از پرسش‌نامه سازگاری رفتاری راتر(1976) وآزمون تصویری خلاقیت تورنس(فرم ب) مورد آزمون قرار گرفتند. همچنین پیشرفت تحصیلی بر اساس معدل نمرات دروس ریاضی، علوم، خواندن و دیکته در بین آنها محاسبه شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چند متغییره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دانش‌آموز متولد نیمه اول سال و دانش آموز متولد نیمه دوم سال در خلاقیت کلی و مقیاس بسط تفاوت معناداری وجود دارد اما در سایر مقیاس های ابتکار، سیالی و انعطاف پذیری تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دانش‌آموز متولد نیمه اول سال و دانش آموز متولد نیمه دوم سال در سازگاری و ابعاد آن تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دانش آموز متولد نیمه اول سال و دانش آموز متولد نیمه دوم سال تنها در پیشرفت درس ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد اما در سایر دروس علوم، خواندن و دیکته و پیشرفت کلی تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد.fa_IR
dc.format.extent481
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofتوانمندسازی کودکان استثناییfa_IR
dc.relation.ispartofEmpowering Exceptional Childrenen_US
dc.subjectخلاقیتfa_IR
dc.subjectسازگاریfa_IR
dc.subjectپیشرفت تحصیلیfa_IR
dc.titleمقایسه خلاقیت، سازگاری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان متولد نیمه اول سال و متولد نیمه دوم سالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوهfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد ممتاز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue3
dc.citation.spage52
dc.citation.epage66


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد