اثر بخشی تمرینات یکپارچگی حسی بر کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان درخودمانده
(ندگان)پدیدآور
تقویزاده, محمدرضاشریفی درآمدی, پرویزافروز, غلامعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی تمرینات یکپارچگی حسی بر اساس تئوری آیرس بر کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان در خود مانده 3-14سال بود و از نوع کاربردی نیمهآزمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کودکان 3 تا 14 ساله درخودمانده استان تهران که در مراکز توانبخشی تحت آموزش قرار داشتند، بود. 20 نفر از کودکان با توجه به معیار سنی بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه دهنفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مداخله به صورت تمرینات یکپارچگی حسی، طبق مدل آیرس به مدت شش ماه، و سه روز در هفته، و هر جلسه یک ساعت به صورت انفرادی انجام گرفت. و از زیرآزمون رفتارهای کلیشهای مقیاس درجهبندی درخودمانده گیلیام استفاده شد. دادههای با آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشانداد که تمرینات یکپارچگی حسی مدل آیرس بر کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان در خودمانده مؤثر میباشد.
کلید واژگان
یکپارچگی حسیرفتارهای کلیشهای
درخودمانده
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکاناستثنایی، دانشگاه آزاد واحد علوموتحقیقات، تهران.دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
استاد ممتاز دانشگاه تهران، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
شاپا
2588-34882645-3630




