مقایسه احساس تنهایی در نوجوانان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و نوجوانان عادی
(ندگان)پدیدآور
مرادی امین, فرزانهعلیزاده, حمیداحدی, سمیراحکیمی راد, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان احساس تنهایی در نوجوانان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و نوجوانان عادی انجام شده است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه هشتم در مدارس دولتی شهر همدان در سال تحصیلی 92-1391 است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 130دانش آموز است که 65 نفر آن را دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و 65 نفر دیگر را دانش آموزان بدون اختلال تشکیل میدادند و از طریق نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش را پرسشنامه تشخیصی اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تهیه شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (1993) و پرسشنامه احساس تنهایی آشر (1984) تشکیل داده است. برای تحلیل دادهها از روش آماری مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل (t مستقل) استفاده شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میزان احساس تنهایی در نوجوانانی که دچار اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی هستند بیشتر از نوجوانان عادی است. نتیجه گیری: بنابراین استفاده از مداخلات روانشناختی به منظور کاهش احساس تنهایی از همان دوران کودکی و قبل از رسیدن آنان به سن نوجوانی توصیه میشود.
کلید واژگان
احساس تنهاییاختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
نوجوان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، موسسه آموزش عالی بهزیستی و تامین اجتماعیاستاد دانشگاه علامه طباطبائی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه شهید بهشتی، گروه روانشناسی
شاپا
2588-34882645-3630




