• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی سامانه هوشمند حمایتگر تصمیم بالینی جهت تشخیص کودکان پیش دبستانی مستعد نارساخوانی یا دیسلکسیا

    (ندگان)پدیدآور
    دلاوریان, موناافروز, غلامعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.565 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و پیاده‌سازی سامانۀ هوشمند حمایتگر تصمیم جهت شناسایی کودکان پیش‌دبستانی مستعد نارساخوانی، بواسطۀ برنامۀ رایانه‌ای عصبی-شناختی طراحی شده توسط دلاوریان و همکاران بود. روش: از نظر هدف از نوع مطالعات تحقیق و توسعه‌ای و از نظر شیوۀ جمع‌آوری داده‌، توصیفی، پیمایشی از نوع ارزیابی و تشخیص می‌باشد. برنامۀ رایانه‌ای عصبی-شناختی برنامه‌ای می‌باشد که با تاکید بر آسیب‌های عصبی‌‌-شناختی ناشی از نقص در مدارهای نورونی و شبکۀ عصبی در افراد مبتلا و با لحاظ کردن مولفه‌های کارکردهای اجرایی و نظریۀ پردازش اطلاعات طراحی گشته و کارایی آن اثبات شده است. این برنامه توسط کودکان پیش دبستانی که با روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شده بودند اجرا گردید. سپس، این داده‌ها در طراحی سامانۀ حمایتگر تصمیم بالینی استفاده شد. شبکۀ عصبی مصنوعی چند لایۀ پرسپترون بکار رفت.  یافته ها: دقت سامانۀ طراحی شده 94.40‌% و حساسیت و اختصاصی بودن شبکه در تشخیص کودکان پیش‌دبستانی مستعد نارساخوانی به ترتیب، 90.27% و 95.28‌% حاصل گردید. نتیجه گیری: با توجه به اعتبار و روایی بالای برنامۀ عصبی‌-شناختی و دقت و حساسیت بالای سامانۀ حمایتگر تصمیمِ طراحی شده، می‌توان با اطمینان بالا، از این سامانۀ هوشمند جهت تشخیص زودهنگام کودکان مستعد نارساخوانی، پیش از ورود به دبستان، استفاده نمود.
    کلید واژگان
    نارساخوانی
    سامانه حمایتگر تصمیم بالینی
    شبکه عصبی مصنوعی چندلایه پرسپترون
    تشخیص زودهنگام
    کودکان مستعد

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دکترای روانشناسی کودکان استثنایی، محقق فوق دکترا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استاد ممتاز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    http://www.ceciranj.ir/article_63660.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382146

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب