بررسی رابطه مشکلات یادگیری و حالت فراشناختی با اضطراب ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول
(ندگان)پدیدآور
تکمینی, سمیهزربخش بحری, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مشکلات یادگیری و حالت فراشناختی با اضطراب ریاضی دانشآموزان مقطع متوسطه اول میباشد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهرستان چالوس که در سال 1394-1395 مشغول به تحصیل بودند به تعداد 3800 نفر بود، که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای300 نفر(168 دختر و132پسر) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات (2011)، حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و اضطراب ریاضی لانگ (2001) استفاده شد. دادههای حاصل به روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد بین مشکلات یادگیری و اضطراب ریاضی همبستگی مثبت و بین حالت فراشناختی با اضطراب ریاضی همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. همچنین سهم شناخت اجتماعی و حساب کردن در پیشبینی اضطراب ریاضی دانشآموزان نسبت به بقیه متغیرها بیشتر بوده است. نتایج نشان داد که عدم توانایی دانش آموزان در حساب کردن و شناخت اجتماعی باعث افزایش اضطراب ریاضی در آن ها می شود.
کلید واژگان
اضطراب ریاضیحالت فراشناختی
مشکلات یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ رواﻧﺸﻨﺎﺳﻲ عمومی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.اﺳﺘﺎدﻳﺎر ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﻲ، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




