تأثیر مهارتهای مقابلهای بر خودکنترلی و خودکارآمدی امتناع از رفتارهای پرخطر (مطالعه عوامل محافظتکننده رفتارهای پرخطر نوجوانان)
(ندگان)پدیدآور
رضائی, نورمحمددلاور, علیدرتاج, فریبرزسعدیپور, اسماعیلابراهیمی قوام, صغرینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: در بسیاری از نوجوانان، میل شدیدی برای برقراری ارتباط ثم بخش وجود دارد، ولی اغلب در برخوردها و ارتباطات با دیگران، ناتوان هستند؛ بنابراین، هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر مهارتهای مقابلهای بر خودکنترلی و خودکارآمدی امتناع از رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان است. روششناسی: از آنجایی که سؤال اصلی این پژوهش این است که آیا خودکنترلی و خودکارآمدی امتناع از رفتارهای پرخطر تحت تأثیر نوع خاصی از مهارتهای مقابلهای( مسئلهمدار، هیجانمدار و اجتنابی) قرار دارد، از روش پژوهش علّی- مقایسهای استفاده شد. به منظور انجام پژوهش، 120 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و از آنان درخواست شد که پرسشنامه خودکنترلی، خودکارآمدی امتناع از رفتارهای پرخطر و پرسشنامه مهارتهای مقابلهای را تکمیل کنند. یافتهها: نتایج تحلیل مانوا نشان داد که مهارتهای مقابلهای(مسئلهمدار، هیجانمدار و اجتنابی) بر خودکارآمدی و مؤلفههای آن تأثیر دارد ولی بر خودکنترلی امتناع از رفتارهای پرخطر تأثیر ندارند. نتیجهگیری: کمبود مهارتهای زندگی منجر به خودکارآمدی پایین در نوجوان میشود و این عامل نوجوانان را برای مقاومت در برابر فشار دوستان و مشکلات زندگی ناتوان میسازد. به نحوی که، خودکنترلی و خودکارآمدی پایین از طریق ناتوانسازی در به تعویق انداختن لذتها بر رفتارهای پرخطر تأثیر میگذارد.
کلید واژگان
مهارتهای زندگیمهارتهای مقابلهای
خودکنترلی
خودکارآمدی
رفتارهای پرخطر
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطباییاستاد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
استاد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.




