نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجیحون‌تبار, فوزیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:26:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:26:23Z
dc.date.available1399-07-09T10:26:23Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:26:23Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-07-07en_US
dc.date.submitted1395-04-17fa_IR
dc.identifier.citationجیحون‌تبار, فوزیه. (1397). بررسی توهّم مالی پیچیدگی ساختار درآمد دولت در اقتصاد ایران. سیاست گذاری اقتصادی, 10(20), 163-189. doi: 10.29252/epj.2018.1250fa_IR
dc.identifier.issn2645-3967
dc.identifier.issn2645-3975
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/epj.2018.1250
dc.identifier.urihttp://ep.yazd.ac.ir/article_1250.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/381650
dc.description.abstractبررسی علل و عوامل اثرگذار بر افزایش مخارج دولت یکی از موضوعات اساسی مالیه عمومی است. در این زمینه تئوری‌های بسیاری مطرح شده‌اند و به لحاظ تجربی در کشورهای مختلف مورد آزمون قرار گرفته‌اند. یکی از این تئوری‌ها، تئوری توهّم مالی است که افزایش مخارج دولت را به عدم ادراک صحیح شهروندان نسبت به متغیرهای مالی ارتباط می‌دهد. منابع ایجاد توهّم مالی معمولاً با پنج فرضیه اصلی توضیح داده می‌شود. یکی از این فرضیات، فرضیه پیچیدگی ساختار درآمد دولت است. بر اساس فرضیه پیچیدگی ساختار درآمد دولت، پیچیده‌‌ شدن سیستم درآمدی باعث می‌شود که شهروندان نتوانند قیمت مالیاتی کالاهای عمومی را به درستی تعیین کنند و این موضوع موجب کم ‌برآورد کردن بار مالیاتی برنامه‌های عمومی شده و در نتیجه باعث افزایش مخارج بخش عمومی می‌شود. در این پژوهش فرضیه پیچیدگی ساختار درآمد دولت در اقتصاد ایران در سال‌های 1394 - 1360 مورد آزمون قرار گرفت. به این منظور یک مدل تجربی با توجه به شرایط اقتصاد ایران تصریح شد. مدل تصریح شده با استفاده از روش‌های خودتوضیح برداری باوقفه‌های توزیعی (ARDL) و مدل تصحیح خطا (ECM) برآورد شد. بر طبق یافته‌های پژوهش، در اقتصاد ایران مؤدیان مالیاتی دچار توهّم مالی پیچیدگی ساختار مالیات نیستند و نیز توهّم مالی ناشی از ناملموس بودن مالیات‌ها مورد تأیید تجربی قرار نمی‌گیرد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که افراد جامعه به علّت وجود درآمد نفتی در اقتصاد ایران تقاضای بیشتری برای مخارج دولت دارند و پیچیدگی سیستم مالیات علّت افزایش تقاضای مخارج عمومی در اقتصاد ایران نیست.fa_IR
dc.format.extent443
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه یزدfa_IR
dc.publisherYazd Universityen_US
dc.relation.ispartofسیاست گذاری اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal of Economic Policyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/epj.2018.1250
dc.subjectتوهّم مالیfa_IR
dc.subjectپیچیدگی ساختار درآمد دولتfa_IR
dc.subjectاقتصاد ایرانfa_IR
dc.subjectمخارج دولتfa_IR
dc.subjectاقتصاد ایرانfa_IR
dc.titleبررسی توهّم مالی پیچیدگی ساختار درآمد دولت در اقتصاد ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue20
dc.citation.spage163
dc.citation.epage189


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد