• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعة تطبیقی دانشگاه پژوهی وارایة ماتریس ابعاد دانشگاه پژوهی

    (ندگان)پدیدآور
    طرقی, جعفرعارفی, محبوبهیمنی دوزی سرخابی, محمدمرجانی, سید هادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.478 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش مبتنی بر روش کیفی واز نوع مقایسه تطبیقی است .هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای کارکرد دفاتر دانشگاه پژوهی دانشگاه­های منتخب، باالگوی "ولکواین"(2008) و ارائه ماتریس ابعاد دانشگاه پژوهی است. برای تحقق هدف پژوهش، با توجه به جوان بودن مفهوم دانشگاه ‌پژوهی در نظام آموزش عالی کشور، ضمن ارائه خلاصه­ای از رویکردهای علمی دانشگاه‌ پژوهی، ابتدا مضامین مشابه ابعاد 18گانه فعالیت­های دانشگاه پژوهی الگوی ولکواین در اسناد دفاتر دانشگاه پژوهی مورد شناسایی وتوصیف قرار گرفت و سپس، وجوه افتراقی اسناد دفاتر دانشگاه پژوهی دانشگاه­های مورد مطالعه بررسی شد. اسناد مربوط به دفاتر دانشگاه‌ پژوهی، از طریق وبگاه‌های دانشگاه‌های مورد مطالعه (در سال 2015)، گردآوری و تجزیه و تحلیل شده است. دانشگاه‌های مورد مطالعه شامل شانزده دانشگاه است که بر اساس طبقه‌بندی انجمن دانشگاه ‌پژوهی (AIR[1]) به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌ است. یافته­ها نشان داد به­طور میانگین کارکرد دفاتر دانشگاه پژوهی دانشگاه­های مورد مطالعه با 54% از فعالیت­های الگوی ولکواین شباهت دارند. در بررسی وجوه افتراقی شش وجه دیگر از ابعاد فعالیت­های دانشگاه پژوهی شناسایی شد. شش وجه جدید از ابعاد فعالیت­های دانشگاه پژوهی با تجمیع ابعاد 18 گانه فعالیت دانشگاه پژوهی درقالب پنج کارکرد اصلی سازماندهی شد. کارکردهای اصلی تعریف شده در این پژوهش شامل: پاسخگویی، پژوهشگری و تصمیم سازی، تحلیل­گری سیاست­ها، ارزشیابی، مرجعیت اطلاعات است. در نهایت با توجه به یافته­های حاصل از این پژوهش ماتریس ابعاد دانشگاه پژوهی ترسیم شد. در ماتریس ارائه شده 24 وجه از فعالیت­های دانشگاه پژوهی در پیوستار اهداف، از بهبود تا توسعه و در پیوستار سازمانی مشتمل بر پنج کارکرد اصلی (مرجعیت اطلاعات، تحلیلگری سیاست­ها، پژوهشگری و تصمیم سازی، ارزشیابی و پاسخگویی) توصیف شده است. این نتیجه می­تواند، راهنمای تفکر و اقدام برای ایجاد و توسعه نهاد دانشگاه پژوهی در دانشگاه­های کشور باشد.
    کلید واژگان
    دانشگاه پژوهی
    سیاست پژوهی
    برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی
    مدیریت آموزش عالی
    تصمیم سازی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای دانشگاه شهید بهشتی
    دانشیار دانشگاه شیراز
    استاد دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
    استادیارموسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی

    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/eps.2017.1720
    http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1720.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/381428

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب