نقش مشارکت کنندگان در تدوین رشتههای جدید دانشگاهی در دو وضع موجود و مطلوب
(ندگان)پدیدآور
قضاوی, منصورهمیرشاه جعفری, سید ابراهیمنصر, احمدرضاموسیپور, نعمت اللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشارکت کنندگان تاثیر گذار بر فرآیند تدوین رشته های دانشگاهی صورت گرفته است تا از طریق مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص مشارکت کنندگان، فاصله بین وضع موجود و مطلوب را تعیین و الگوی مناسبی را برای بهبود مشارکت در برنامه درسی رشته ها پیشنهاد نماید. به همین منظور پژوهشی ترکیبی - اکتشافی با رویکردهای کیفی و کمی در دانشگاههای دولتی ایران (اصفهان، تهران و فردوسی مشهد) انجام گردید. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 نفر و در بخش کمی پژوهش بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقهای 125 نفر از اعضای هیات علمی تدوین کننده حداقل یک رشته دانشگاهی انتخاب شدند. دادههای بخش کمی با استفاده از پرسشنامه 7 سوالی محقق ساخته با مقیاس یازده درجهای جمعآوری شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان برنامه درسی و پایایی ابزار از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ (92/ ) تایید گردید. دادهها با استفاده از تحلیل محتوای مایرینگ، آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. در مجموع، یافته های کیفی مبتنی بر تجارب عینی شرکت کنندگان در مطالعه، بیانگر دو گروه مشارکت کننده "درون دانشگاهی و برون دانشگاهی" تاثیر گذار در فرآیند راهاندازی رشته جدید در دانشگاههاست. یافتههای بخش کمی نیز گویای این واقعیت است که از دیدگاه اعضای هیات علمی میزان مشارکت این گروهها در وضع موجود نسبت به وضع مطلوب به میزان معناداری کمتر است. بیشترین فاصله بین وضع موجود و مطلوب مربوط به مشارکت کنندگان برون دانشگاهی و کمترین فاصله مشاهده شده مربوط به مشارکت کنندگان درون دانشگاهی است. نتایج پژوهش ضعف در بهرهگیری از دانش و تجربیات مشارکت کنندگان برون دانشگاهی را نشان داد. این ضعف میتواند کیفیت رشتههای جدید را خدشهدار نماید، لذا این فرآیند در بخش مشارکت کنندگان برون دانشگاهی، نیازمند بهبود است و لازم است مسئولان با استفاده از نظرات اعضای هیات علمی برای کاهش این فاصله و تقویت نقاط ضعف اقدام نمایند.
کلید واژگان
مشارکت کنندگانتدوین رشته
برنامهریزی آموزشی
درون دانشگاهی
برون دانشگاهی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهاناستاد برنامهریزی درسی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
استاد برنامهریزی درسی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
دانشیار برنامهریزی درسی گروه دانشگاه فرهنگیان




