نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرعرب, رضاfa_IR
dc.contributor.authorحاجی تبار فیروزجایی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorآریانفر, سمیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:25:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:25:33Z
dc.date.available1399-07-09T10:25:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:25:33Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2018-01-13en_US
dc.date.submitted1396-10-23fa_IR
dc.identifier.citationمیرعرب, رضا, حاجی تبار فیروزجایی, محسن, آریانفر, سمیه. (1397). تحلیل مولفه‏ های سواد اقتصادی کتاب‏های درسی دوره دوم متوسطه از دیدگاه معلمان و دانش ‏آموزان. مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 7(14), 121-132. doi: 10.22080/eps.1970.2128fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22080/eps.1970.2128
dc.identifier.urihttp://eps.journals.umz.ac.ir/article_2128.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/381388
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر‌، تحلیل مولفه‏های سواد اقتصادی کتاب‏های درسی دوره دوم متوسطه بوده که به <strong>‌</strong>روش پیمایشی<strong> </strong>و آنتروپی شانون انجام گرفت. جامعه آماری، دربرگیرنده 120 معلم و 360 دانش آموز دوره دبیرستان شهرستان آمل بوده است. حجم نمونه آماری شامل 60  نفر از معلمان و 184 نفر از دانش‏آموزان بوده که با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای نسبی انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گرداوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان احراز شد و پایایی آن (٩١/٠) به دست آمد. نتایج نشان داد وضع موجود مولفه‏های سواد اقتصادی (حفظ و توسعه ثروت، اقتصاد و معیشت، کسب و کار، بطالت و بیکاری، توجه به کار آفرینی، اسراف و تبذیر، کسب حلال و تحول شغل و حرفه) در اهداف برنامه و اجرا نسبتاً مطلوب بوده و همچنین  نتایج تی مستقل در این مورد نشان داد بین دانش‏آموزان و معلمان تفاوت معنادار نیست. نتایج آنتروپی شانون نشان داد در کتاب جامعه شناسی، بیشترین ضریب اهمیت مولفه تحول شغل و حرفه (٠٥/3) و اقتصاد و معیشت (67/2) و کمترین مولفه بطالت و بیکاری (0) و کارآفرینی (38/0) بود. در درس اقتصاد نیز  ضریب اهمیت مولفه حفظ و توسعه ثروت با (١٢/١٤) بیشترین و مولفه اسراف و تبذیر (١٤/1)، کسب وکار (52/1) و کارآفرینی(90/1 درصد) کمترین بودند. با توجه به نقش روش و اهداف کتاب های درسی در سواد اقتصادی دانش‏آموزان، ضروری است معلمان و مولفان کتاب‏های درسی، به مولفه‏های سواد اقتصادی خصوصـاً مولفه توجه به کسب و کار، کسب حلال، حفظ و توسعه ثروت و کارآفرینی، توجه لازم را داشته باشند.fa_IR
dc.format.extent772
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات برنامه ریزی آموزشیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22080/eps.1970.2128
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectموفقیت تحصیلیfa_IR
dc.subjectفضای آموزشیfa_IR
dc.subjectبرنامه ریزی آموزشیfa_IR
dc.titleتحلیل مولفه‏ های سواد اقتصادی کتاب‏های درسی دوره دوم متوسطه از دیدگاه معلمان و دانش ‏آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue14
dc.citation.spage121
dc.citation.epage132


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد