نیازسنجی شایستگیهای حرفهای هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای بر مبنای مدل بوریچ و مدل تحلیل کوآدرانت
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش نیازسنجی، شناسایی و اولویتبندی شایستگیهای حرفهای هنرآموزان فنی و حرفهای از منظر هنرآموزان و کادر مدیریتی میباشد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه هنرآموزان(زن و مرد) و کادر مدیریتی(مدیران و معاونین فنی و آموزشی) تمامی هنرستانهای فنی و حرفهای دخترانه و پسرانه شهر همدان در سال تحصیلی 1391-1390 تشکیل میدهند. حجم جامعه هنرآموزان حدوداً شامل 178 نفر و حجم جامعه کادر مدیریتی حدود 30 نفر (هر هنرستان 1 مدیر و 2 معاون آموزشی و فنی) می باشد. با توجه به محدود بودن جامعه مورد نظر، هر دو گروه هنرآموزان و کادر مدیریتی به صورت سرشماری مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت که در نهایت، تعداد 122 هنرآموز و 28 کادر مدیریتی بررسی شدند. این پژوهش در دو مرحله انجام گردید. نخست شایستگیهای حرفهای هنرآموزان فنی و حرفهای از دیدگاه خودشان و با استفاده از پرسشنامه شایستگیهای حرفهای معلمان فنی و حرفهای و طبق مدل نیازسنجی بوریچ مشخص گردید. نتایج این بخش نشان داد که 7 شایستگی حرفهایدارای بالاترین اولویت میباشند که 5 اولویت اول به ترتیب شامل برنامهریزی و اجرای طرح اشتغالزایی برای هنرجویان فنی و حرفهای؛ همکاری با بازار کسب و کار و صنعت در طراحی و اجرای برنامههای آموزش فنی و حرفهای، حفظ و تداوم دانش فنی در حوزه حرفهای تخصصی مربوط به خود، استفاده از منابع، وسایل و تسهیلات کسب و کار و صنایع موجود در جامعه محلی و منطقهای، و تجزیه و تحلیل استعداد و توانایی هنرجویان فنی و حرفهای مربوط به خود میباشد. در مرحله دوم با استفاده از مدل تحلیل کوآدرانت، شایستگیهای حرفهای از دیدگاه هنرآموزان و کادر مدیریتی هنرستانهاشناسایی و اولویتبندی شد. نتایج نشان داد که از دید هنرآموزان و کادر مدیریتی فنی و حرفهای، 46 شایستگی حرفهای به عنوان اولویتهای آموزشی مطرح شدند که 5 اولویت اول به ترتیب شامل برنامهریزی و اجرای طرح اشتغالزایی برای هنرجویان فنی و حرفهای، همکاری با بازار کسب و کار و صنعت در طراحی و اجرای برنامههای آموزش فنی و حرفهای، استفاده از منابع، وسایل و تسهیلات کسب و کار و صنایع موجود در جامعه محلی و منطقهای، تجزیه و تحلیل نیازهای بازار کار و رویههای استخدام در سطح محلی و ملی، وحفظ و تداوم دانش فنی در حوزه حرفهای تخصصی مربوط به خود میباشد. این شایستگیها به عنوان مهمترین نیازهای آموزشی هنرآموزان فنی و حرفهای شناخته شدند. همچنین مقایسه نتایج حاصل از مدل بوریچ و تحلیل کوآدرانت به منظور تطبیق دیدگاه هنرآموزان و کادر مدیریتی نشان داد که هر دو گروه دارای دید یکسانی در مورد شایستگی های مورد نیاز یک هنرآموز فنی و حرفه ای بوده و با هم در توافق می باشند. همچنین چنین برداشت می شود که کادر مدیریتی هنرستان های فنی و حرفه ای شناخت نسبتاً صحیحی از شایستگی های مورد نیاز هنرآموزان فنی و حرفه ای دارند.
کلید واژگان
آموزش و پرورش فنی و حرفهایمدل نیازسنجی بوریچ
مدل تحلیل کوآدرانت
شایستگی حرفهای
برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01