تبیین رابطه شناخت معلّمان از اهداف مقطع متوسطه و اثربخشی آموزشی:(مطالعه موردی دبیران دبیرستانهای شهر سنندج)
(ندگان)پدیدآور
شیربگی, ناصرمحمدی, فردینمحمدی, جمالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه اثربخشی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای سنجش و ارزیابی عملکرد افراد در سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. بررسی اثربخشی آموزشی و عوامل مؤثر بر افزایش و کاهش آن در نظام آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی جامعه از اهمیّت فراوانی برخوردار است. مسأله اصلی تحقیق حاضر نیز عبارت است از اینکه چه عواملی بر اثربخشی آموزشی تأثیرگذار هستند؟ و چه رابطهای بین شناخت معلّمان از اهداف نظام آموزش و پرورش و اثربخشی آموزشی وجود دارد؟ چارچوب مفهومی و نظری پژوهش تلفیقی از رویکرد الگوی هدف، اثربخشی فردی و نظریه اثربخشی آموزشی اندرسون میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلّمانی میباشد که در شهر سنندج در سال تحصیلی 91– 90 که مشغول به تدریس بودند، که کلاً 1200 نفر بودند و با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای نسبی 300 نفر از آنها انتخاب گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میان شناخت معلّمان از اهداف نظام آموزش و پرورش و اثربخشی آموزشی رابطه معناداری وجود دارد. دیگر نتایج تحقیق نیز بیانگر آن است که سطح اثربخشی آموزشی معلّمان در سطح متوسط و پایین قرار دارد.
کلید واژگان
اهدافاثربخشی
اثربخشی آموزشی
معلّمان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستاندانش آموخته کارشناس ارشد رشته جامعهشناسی، دانشگاه کردستان
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان




