بررسی عملکرد مدارس هیأت امنایی شهر اهواز
(ندگان)پدیدآور
مهرعلی زاده, یداللهمهنی, امیدالهام پور, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی عملکرد مدارس هیأت امنایی شهر اهواز بود. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است و جامعه پژوهش شامل کلیه مدارس هیأت امنایی دخترانه و پسرانه شهر اهواز میباشد. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز برای انجام پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای در بین 216 نفر از ذینفعان این مدارس(اعضای هیأتهای امنا، مدیران مدارس، معلمان و اولیاء دانشآموزان) توزیع گردید. پایای این پرسشنامه با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مدارس هیأت امنایی در زمینه پرورش کمی سرمایه انسانی عملکرد مناسبی داشتهاند اما در زمینه پرورش کیفی سرمایه انسانی ناتوان بودهاند. همچنین نتایج نشان داد که مدارس هیأت امنایی در زمینه تأمین و گسترش سرمایه اجتماعی(چهار مؤلفه سرمایه اجتماعی شامل: عدالت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام و اعتماد اجتماعی در نظر گرفته شد) عملکرد مناسبی نداشتهاند. نتایج در رابطه با مشارکت همه جانبه ذینفعان در مدارس هیأت امنایی نشان داد که میانگین مشارکت ذینفعان در این مدارس، در تمامی ابعاد مشارکت(مالی، عاطفی، اطلاعاتی و فکری)، از میانگین هنجار پایینتر بوده است. در زمینه ارتقای کیفیت آموزشی نیز نتایج نشانگر این بود که این مدارس در زمینه فراهم کردن تجهیزات آموزشی در مدارس عملکرد مناسبی داشتهاند، اما در زمینه فوق برنامههای آموزشی عملکرد نامناسبی داشتهاند
کلید واژگان
مشارکت در آموزش و پرورشمدارس هیأت امنایی
سرمایه اجتماعی
سرمایه انسانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمراندانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران
مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران




