ارزیابی نابرابری شاخص آموزشی در منطقه اورامانات استان کرمانشاه
(ندگان)پدیدآور
نظم فر, حسینمحمدی, چنورنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی وضعیت شاخص آموزشی در منطقه اورامانات استان کرمانشاه میباشد. از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی میباشد. جامعه آماری آن 14 شهرستان استان کرمانشاه با تأکید بر منطقه اورامانات میباشد در راستای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از 25 متغیر بخش آموزشی استفاده شده است که اطلاعات لازم در این زمینه از سالنامه آماری سال 1395 استان کرمانشاه گرفته شده است. تکنیک آنتروپی شانون جهت تعیین ضریب اهمیت شاخصها، مدلARAS به منظور سنجش میزان برخورداری شهرستانهای استان کرمانشاه و نرمافزار SPSS( آزمون همبستگی پیرسون) برای بررسی رابطه بین نرخ شهرنشینی با توسعهیافتگی شهرستانها استفاده شده است. نتایج نشان میدهد ضریب توسعه شاخص آموزشی در شهرستانهای استان کرمانشاه (1) تا (6720/0) میباشد به طوری که شهرستان هرسین با (1) تنها شهرستان توسعهیافته(14/7 درصد) میباشد و سیزده شهرستان دیگر یعنی پاوه، قصرشیرین، روانسر، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، کنگاور، کرمانشاه، دالاهو، سرپلذهاب، جوانرود، صحنه، سنقر و نهایتاً ثلاثباباجانی با(6720/0) به ترتیب در رتبههای دوم تا چهاردهم و نیمه توسعهیافته ( 86/92 درصد) میباشند. وضعیت توسعه شهرستانهای منطقه اورامانات بدین صورت میباشد شهرستان پاوه با (7967/0) در رتبه دوم، شهرستان روانسر با (7355/0)، در رتبه چهارم، شهرستان جوانرود با (7126/0) در رتبه یازدهم و شهرستان ثلاثباباجانی با (6720/0) در رتبه چهاردهم میباشد. بین نرخ شهرنشینی و وضعیت توسعه شاخص آموزشی همبستگی معناداری وجود ندارد، در برنامهریزی آموزشی باید شهرستانهای محروم در اولویت نخست توسعه آموزشی و دیگر شهرستانها در اولویت بعدی قرار گیرند.
کلید واژگان
برنامهریزی آموزشیمنطقه اورامانات
تکنیکARAS
نرخ شهرنشینی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلیدانشگاه محقق




