• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 8, شماره 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 8, شماره 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی نابرابری شاخص آموزشی در منطقه اورامانات استان کرمانشاه

    (ندگان)پدیدآور
    نظم فر, حسینمحمدی, چنور
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.428 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به بررسی وضعیت شاخص آموزشی در منطقه اورامانات استان کرمانشاه می­باشد. از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی می­باشد. جامعه آماری آن 14 شهرستان استان کرمانشاه با تأکید بر منطقه اورامانات می­باشد در راستای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از 25 متغیر بخش آموزشی استفاده شده است که اطلاعات لازم در این زمینه­ از سالنامه آماری سال 1395 استان کرمانشاه گرفته شده است. تکنیک آنتروپی شانون جهت تعیین ضریب اهمیت شاخص­ها­،  مدل­ARAS  به منظور سنجش میزان برخورداری شهرستان­های استان کرمانشاه و نرم­افزار SPSS( آزمون همبستگی پیرسون) برای بررسی رابطه بین نرخ شهرنشینی با توسعه­یافتگی شهرستان­ها­ استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد ضریب توسعه شاخص آموزشی در شهرستان­های استان کرمانشاه (1) تا (6720/0) می­باشد به طوری که شهرستان هرسین با (1) تنها شهرستان توسعه­یافته(14/7 درصد­) می­باشد و سیزده شهرستان دیگر یعنی پاوه، قصر­شیرین، روانسر­، اسلام آبادغرب­، گیلانغرب­، کنگاور­، کرمانشاه­، دالاهو­، سرپل­ذهاب­، جوانرود، صحنه­، سنقر و نهایتاً ثلاث­­باباجانی با­(6720/0) به ترتیب در رتبه­های دوم تا چهاردهم و نیمه توسعه­یافته ( 86/92 ­درصد) می­باشند. وضعیت توسعه شهرستان­های منطقه اورامانات ­بدین صورت می­باشد شهر­ستان پاوه با ­(7967/0) در رتبه دوم، شهرستان روانسر با­ (7355/0)، در رتبه چهارم، شهرستان جوانرود با ­(7126/0) ­در رتبه یازدهم و شهرستان ثلاث­باباجانی با ­(6720/0) در رتبه چهاردهم می­باشد. بین نرخ شهرنشینی و وضعیت توسعه شاخص آموزشی همبستگی معناداری وجود ندارد، در برنامه­ریزی آموزشی باید شهرستان­های محروم در اولویت نخست توسعه آموزشی و دیگر شهرستان­ها در اولویت بعدی قرار گیرند.
    کلید واژگان
    برنامه‌ریزی آموزشی
    منطقه اورامانات
    تکنیکARAS ‌
    نرخ شهرنشینی

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2020-01-21
    1398-11-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشگاه محقق

    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/eps.2020.2836
    http://eps.journals.umz.ac.ir/article_2836.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/381342

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب