تحلیل نابرابری فضایی شاخصهای آموزشی در استانهای ایران و شناسایی عوامل کلیدی مرتبط با آن با رویکرد توسعه پایدار
(ندگان)پدیدآور
ایراندوست, کیومرثسلیمانی, حبیبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهرهمندی اعضای جامعه از سطح قابل قبولی از امکانات و خدمات آموزشی، بنیان اصلی توسعه هر جامعهای را تشکیل میدهد. برقراری تعادل و توازن میان کمیت و کیفیت شاخصهای آموزشی بر اساس نیاز افراد جامعه، ضمن ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات آموزشی و توسعه علم و دانش در سطح جامعه، صرفهجویی در تخصیص امکانات و خدمات آموزشی را به دنبال خواهد داشت. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی و همبستگی انجام گرفته است، به دنبال پاسخ به این پرسش است که نحوه نابرابری فضایی شاخصهای آموزشی در استانهای ایران چگونه است و چه عواملی بر روی توزیع این شاخصها اثرگذارند؟ محدوده مورد مطالعه شامل 31 استان کشور است و برای جمعآوری دادههای مورد نیاز تکیه اصلی محققان بر دادههای مرکز آمار بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد میان استانهای کشور به لحاظ برخورداری از شاخصهای آموزشی، نابرابری وجود دارد. تا حد زیادی برخلاف انتظار، سه استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی به ترتیب با ضریب 632/0، 598/0 و 585/0، در رتبههای اول تا سوم و استانهای قم، تهران و البرز به ترتیب با ضریب 248/0، 250/0 و 251/0، در پایینترین رتبهها قرار گرفتهاند. نتایج ضریب همبستگی نشان داد متغیرهای نرخ شهرنشینی، نرخ روستانشینی، درصد جمعیت هر استان از جمعیت کل کشور و مهاجرت به داخل استانها، به ترتیب با مقادیر 522/0-، 520/0، 533/0- و 494/0-، دارای رابطه معناداری با برخورداری استانهای کشور به لحاظ شاخصهای آموزشی هستند. همچنین نتایج مدل برازش شده رگرسیونی نشان داد دو متغیر درصد جمعیت هر استان از جمعیت کل کشور و درصد شهرنشینی به ترتیب با بتای 393/0- و 375/0-، توانستهاند 5/40 درصد از واریانس برخورداری استانهای کشور از شاخصهای آموزشی را تبیین نمایند. نتایج پژوهش نشان میدهد تمرکز جمعیت بهویژه جمعیت شهرنشین در استانهایی مانند قم، تهران، البرز، اصفهان و روند فزایند مهاجرت به این استانها، موجب کاهش سرانه زیرساختها و پرسنل آموزشی و در نتیجه کاهش سرانهها شده است. در راستای برقراری عدالت فضایی در استانهای کشور، توجه به متغیرهای جمعیتی و درصد شهرنشینی، از الزمات برنامهریزی توسعه پایدار شاخصهای آموزشی در کشور است.
کلید واژگان
برنامهریزی فضاییتوسعه پایدار
شاخصهای آموزشی
تحولات جمعیتی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
دانشیار رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستاناستادیار رشته آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان




