بررسی تطبیقی تزاحمِ تحصیل علم و رسالت مادری در کمال انسانی زن با رویکرد اخلاق کاربردی
(ندگان)پدیدآور
رستگار, مریمنوروزی, رضاپیرهادی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جایگاه زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان و نقش آنان در زندگی اجتماعی، امری مؤثّر و تعیینکننده است و بررسی و مطالعۀ این امر، با توجه به استعدادها و ظرفیتهای وجودی آنان، امری ضروری است. رسالت مادری و تربیت فرزند از قابلیتهای ویژۀ زن، از کمالات اختصاصی و تکلیفی الهی بر دوش اوست که توجه وافی به آن، نیازمند اختصاص فرصت کافی است. از سویی، بهرغم تعدّد راههای وصول به کمال حقیقی، هر انسانی، آگاهانه یا ناخودآگاه در پی کسب کمال است. در این زمینه تحصیل علم، از مقدمات برجستۀ وصول به کمال و تعالی است که در شرایط روز جهان، نیازمند وقت و زمان است. در نتیجه، تزاحم میان انجام رسالت تام مادری و کسب علم و تخصص برای تعالی و رشد همهجانبۀ زن بروز میکند که از چالشهای اخلاق کاربردی در عصر حاضر به شمار میآید. بدین جهت، پژوهش پیش رو به روش توصیفیـتحلیلی، ابتدا با تبیین جایگاه مادری و کسب دانش در نظام وحیانی اسلام، با رویکرد اخلاق کاربردی، به تحلیل راهکارهای رفع تزاحم، متناسب با اولویتهای امروزی میپردازد که رهآورد آن، در دو سطح مقدمیـمبنایی و کاربردیـعملی شامل چند راهکار همبسته خواهد بود که در سطح اول، تصحیح نگرش متناسب با واقعیات فطری و جهانبینی الهی، شناخت استعدادها و علایق فردی، کلاننگری متناسب با نیازها، و در سطح دوم، آیندهنگری در انتخاب (زمان و نوع تحصیل)، نظم، برنامهریزی و مدیریت (امکانات و زمان)، اولویتبندی (اهم و مهم) و... عامل رفع تزاحم است و وصول به آن، منوط به رعایت اصول رفع تزاحم خواهد بود.
کلید واژگان
تزاحم اخلاقیاخلاق مادری
چالشهای اخلاقی
اخلاق کاربردی
فرزندآوری
تربیت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه قماستادیار مدرسی معارف اسلامی دانشگاه قم
استادیار گروه معارف دانشگاه علامه طباطبائی(ره)




