طراحی الگوی ارزیابی رفتار اخلاقی در سازمانهای ایرانی در پرتو قرآن و نهجالبلاغه
(ندگان)پدیدآور
پور عزت, علی اصغرپورمجرب, گلآرازارعی متین, حسنیزدانی, حمیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اخلاق یکی از واژههای پرکاربرد در زندگی اجتماعی است که در دهههای اخیر، در اهداف و خطمشیهای سازمانهای ایرانی نیز نمود بارزی یافته است. با وجود این، تعریف دقیقی از اخلاق در سازمان و یا معیار قابلاستنادی وجود ندارد که با آن بتوان در هر شرایطی اخلاق را از غیر اخلاق تمییز داد. اخلاق و نظریههای مربوط به آن، وابستگی شدیدی به زمینۀ فرهنگی و اعتقادی جامعه دارند؛ ازاینرو، تعریف معیارهای اخلاقی باید متناسب با باورهای ارزشی جامعۀ هدف انجام گیرد؛ بنابراین نیاز به تعیین معیارهای اخلاقی بومی متناسب با باورها و ارزشهای جامعه برای سازمانهای ایرانی، محسوس است. بدین منظور، با استفاده از تحلیل مضمون، آیات قرآن کریم و گزارههای نهجالبلاغه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت، 97 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده و دو مضمون فراگیر حسن فعلی و حسن فاعلی احصا شدند. معیارهای حسن فعلی به مضامین سازماندهندۀ امانتانگاری مسئولیت، رعایت عدالت، احسان، اعتدال، حفظ کرامت انسان، ماهیت عمل، نتایج دنیوی اعمال و نتایج اخروی اعمال میپردازند؛ و معیارهای حسن فاعلی، مضامین سازماندهندۀ ایمان به خدا، تقوا، نیت نیکو، بندهانگاری و شایستگی انجام عمل را در نظر دارند.
کلید واژگان
اخلاق سازمانیمعیار اخلاق
تحلیل مضمون
حسن فعلی
حسن فاعلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجسازمان پدید آورنده
استاد مدیریت دانشگاه تهراندانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران ـ پردیس ارس
استاد مدیریت دانشگاه تهران ـ پردیس فارابی.
استادیار مدیریت دانشگاه تهران ـ پردیس فارابی




