دوستی، دغدغۀ دیگری؛ با تکیه بر آراء جولیا آناس در کتاب اخلاق سعادت
(ندگان)پدیدآور
پروان, نغمهجوادی, محسنرحمتی, انشاء اللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
احیای دوبارۀ اخلاق فضیلت در سدۀ پیشین سرآغازی برای بحثهای فلسفی جدیدی در حوزۀ دوستی قلمداد میشود. مکاتب نو ارسطویی که تعریف ارسطو از سعادت را مفهومی کممایه تلقی میکنند، با احیا و نیز جرح و تعدیل مفاهیم ارسطویی و مکاتب پساارسطویی دوران باستان «دوستی» و «دغدغۀ دیگری» را بهمثابۀ مؤلفههای جداییناپذیر از سعادتمندی آدمی به تعریف سعادت وارد کردهاند. افزون بر آن، چون مکاتب ارسطویی باستانی مهمترین مطالبۀ اخلاق فضیلت را شکل دادن عقلانی احساسات، عواطف و هیجان درونی فرد، بهمنظور برخورداری از زندگیِ به لحاظ درونی خوبْ تلقی کردهاند، همواره در مظان اتهامهایی چون خودگزینانه بودن قرار گرفتهاند. در این مقاله ضمن پرداختن به «دغدغۀدیگری» بهعنوان مؤلفهای جدید در اخلاق فضیلت نوین و بررسی اهمیت و نقش «دغدغۀدیگری» و دوستی در سعادت انسان از منظر ارسطو و نو ارسطوئیان بررسی میشود که آناس فیلسوف نو ارسطویی، بر چه اساسی نظریههای مکاتب باستانی در باب سعادت را آغشته به خودگزینی نمیداند و چرا برای «دوستی» و «دغدغۀ دیگری» وزنی بیش از مکاتب باستانی قائل است. او در صدد یافتن پاسخی است برای پرسشهایی از این دست که آیا انسان میتواند در عین حال که به سعادتمندی خویش میاندیشد، دغدغۀ دیگری را نیز بهشیوهای غیرابزاری در خود بپروراند؟
کلید واژگان
ارسطوسعادت
جولیا آناس
دوستی
دغدغۀ دیگری
اخلاق فضیلت
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشگاه قرآن و حدیث (پژوهشکده اخلاق و روانشناسی)سازمان پدید آورنده
دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران. (نویسنده مسئول)استاد دانشگاه قم
استاد گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی. واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.




