نسخة فارسی سیاهة هیجان معلم: یک مطالعة روانسنجی
(ندگان)پدیدآور
خدایی, علینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصههای روانسنجی سیاهة هیجان معلم (TEI؛ چن، 2016) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی، 329 معلم زن به سیاهة هیجان معلم و نسخة کوتاه مقیاس خودکارآمدی معلم (TSES-SF، شوارزر، اسچیتزر و دیتنر، 1999) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی سیاهة هیجان معلم به ترتیب از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعة روایی سازة سیاهة هیجان معلم، ضریب همبستگی بین ابعاد سیاهة هیجان معلم و مقیاس خودکارآمدی معلم گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی سیاهة هیجان معلم بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار پنج عاملی سیاهة هیجان معلم مشتمل بر پنج زیرمقیاس لذت، عشق، ناراحتی، خشم و ترس با دادهها برازش قابل قبولی دارد. نتایج مربوط به همبستگی بین زیرمقیاسهای سیاهة هیجان معلم با وجوه خودکاری معلم شامل پیشرفت کاری، بسط و توسعه مهارت در کار، تعامل اجتماعی با دانشآموزان، والدین و همکاران و مقابله با تنیدگی شغلی به طور تجربی از روایی سازة نسخة فارسی سیاهة هیجان معلم حمایت کرد. ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای لذت، عشق، ناراحتی، خشم و ترس به ترتیب برابر با 77/0، 72/0، 82/0، 88/0 و 77/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که سیاهة هیجان معلم برای سنجش تجارب هیجانی مثبت و منفی معلمان ایرانی در محیطهای پیشرفت کاری، ابزاری روا و پایا است.
کلید واژگان
تحلیل عاملی تاییدیروایی سازه
سیاهة هیجان معلم
همسانی درونی
شماره نشریه
41397تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی ،دانشگاه پیام نور ، تهران، ایرانشاپا
2345-65232345-6531




