ویژگیهای فرهنگی یادگیرنده ایرانی در نظام آموزش الکترونیکی
(ندگان)پدیدآور
نورانی, خدیجهزندی, بهمنسرمدی, محمد رضاسراجی, فرهادنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله شناسایی ویژگیهای فرهنگی یادگیرنده ایرانی در نظام آموزش الکترونیکی است. بر همین اساس، با استفاده از روش تحلیل موضوعی، تکنیک مصاحبه نیمساختاریافته و روش نمونهگیری هدفمند - گلوله برفی، نظرهای بیست نفر از خبرگان آگاهیدهنده در خصوص ابعاد فرهنگی یادگیرنده ایرانی از قبیل: نگرش به تحصیل در نظام آموزش الکترونیکی، منزلت استاد، روشهای یاددهی - یادگیری ترجیحی یادگیرنده ایرانی و روشهای ارزشیابی ترجیحی یادگیرنده ایرانی مورد کنکاش قرار گرفت. براساس مطالعات فرهنگی هافستد، ابعاد یادگیری با بافت مداری بالا و پایین مورس، چارچوب فرهنگی پاریش و همکاران و ترومپنارس نتایج نشان داد: ویژگیهای فرهنگی یادگیرنده ایرانی در بعد نگرش به تحصیل در نظام آموزش الکترونیکی نشانگر فرهنگ انتسابی، ابهامگریزی زیاد، جمعگرایی و قدرت بالا، در بعد منزلت استاد گویای قدرت بالا و جمعگرایی، در بعد روشهای یاددهی - یادگیری ترجیحی همسو با ابهامگریزی بالا و جمعگرایی و در بعد روشهای ارزشیابی ترجیحی نیز همبسته با فرهنگهایی با بافت مداری بالا است.
کلید واژگان
فرهنگیادگیرنده ایرانی
نظام آموزش الکترونیکی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی، برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نوراستاد، زبانشناسی، دانشگاه پیام نور
استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیامنور
دانشیار، علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا
شاپا
2345-65232345-6531




