عوامل مؤثر بر توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی (مورد مطالعه دبیران مدارس دوره اول متوسطه شهر اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
نقش, سیمینخطیب زنجانی, نازیلانوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی به منظور ارائه یک مدل مناسب است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن را دبیران مدارس دوره اول متوسطه شهر اصفهان به تعداد 1876 نفر زن و مرد تشکیل دادند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده که به طور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان با استفاده از جدول مورگان تعداد 320 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه عوامل چهارگانه جذابیت کتابهای الکترونیک (دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب، انعطافپذیری کتاب و چند رسانهای بودن کتاب)، انگیزه یادگیری و توسعه جذابیت کتابهای الکترونیک میباشد. برای تأمین روایی پرسشنامهها به لحاظ محتوا، از دیدگاههای ده تن از استادان و متخصصان تولید کتابهای الکترونیکی استفاده و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 93/0=α محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSSv.20 به صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزیع فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی (روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، بین ابعاد چهار گانه دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطافپذیری کتاب و چند رسانهای بودن کتاب با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی، در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. انگیزه یادگیری، رابطه بین ابعاد چهارگانه (دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطافپذیری کتاب، چند رسانهای بودن کتاب) با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی را میانجیگری میکند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، مدل تجربی پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخودار بوده است.
کلید واژگان
کتابهای الکترونیکیدسترسپذیری
قابلیت تعامل با کتاب
انعطافپذیری کتاب
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشآموخته دکترا، برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه آزاد اسلامیاستادیار، برنامهریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور
شاپا
2345-65232345-6531




