نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
عزیزینژاد, بهارهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با اثر میانجی رضایت از مدرسه، امید تحصیلی و خودکارآمدی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود و جامعة آماری مشتمل بر همة دانشآموزان دختر دورة اول متوسطة ناحیة یک مدارس دولتی است که از جامعة حاضر حجم نمونة آماری به وسیلة جدول مورگان 380 نفر محاسبه و با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامة حمایت اجتماعی واکس، فیلیپس، هالی، تامپسون، ویلیامز و استوارت (1986)، پرسشنامة سازگاری بیکر و سیریاک (1984)، پرسشنامة رضایتمندی گیلمن هیرینر و لاگلین (2000) و پرسشنامة خودکارآمدی شرر (1982) و پرسشنامة امیدواری اسنایدر و همکاران (1991) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری (لیزرل) استفاده و برازش مدل با شاخصهای برازش بررسی شد. اهم یافتهها نشانگر آن است که بین متغیرهای حمایت اجتماعی با امیدواری (38/0r=)، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی (37/0r=)، حمایت اجتماعی و رضایت از مدرسه (16/0r=) و حمایت اجتماعی و سازگاری (18/0r=) همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین متغیرهای امیدواری و سازگاری (19/0r=)، خودکارآمدی و سازگاری (23/0r=) و رضایت از مدرسه با سازگاری (27/0r=) رابطة مستقیم و معنیداری دیده شد. با بررسی مدل ساختاری حاصل از لیزرل و بر اساس معنیدار بودن ضرایب تأثیر، متغیر حمایت اجتماعی اثر غیرمستقیم و مثبت برابر با سیزده درصد بر سازگاری تحصیلی با میانجیگری امیدواری دارد. اثر غیرمستقیم حمایت اجتماعی با میانجیگری خودکارآمدی بر سازگاری تحصیلی یازده درصد و با میانجیگری رضایت از مدرسه دوازده درصد است. از تحلیل همبستگی میان متغیرهای برونزا و درونزا میتوان نتیجهگیری کرد که افزایش در حمایت اجتماعی منجر به افزایش در نمرات امیدواری، خودکارآمدی و رضایت از مدرسه میشود. بهعلاوه افزایش در امیدواری، خودکارآمدی و رضایت از مدرسه همراه با افزایش در نمرات سازگاری است. در نهایت مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که امیدواری، خودکارآمدی و رضایت از مدرسه تأثیر حمایت اجتماعی را بر سازگاری تحصیلی میانجیگری میکنند. در پایان، پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج حاصل شده ارائه گردیده است.
کلید واژگان
حمایت اجتماعیخودکارآمدی
رضایت از مدرسه
امیدواری
سازگاری تحصیلی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نورشاپا
2345-65232345-6531




