• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
    • دوره 3, شماره 12(1395)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
    • دوره 3, شماره 12(1395)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین مدل اندازه‌گیری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    عرفانی, نصراله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    206.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در یادگیری، عوامل مختلفی نقش دارند، یکی از این عوامل راهبردهای یادگیری است. از این رو به منظور تدوین مدل اندازه‌گیری‌ راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری، طی یک پژوهش همبستگی به شیوة مدل معادلات ساختاری از جامعة آماری دانش‌آموزان پایة اول متوسطة شهر همدان 368 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامة راهبردهای یادگیری کرمی (1384) پاسخ دادند. بر اساس داده‌‌ها، ابتدا پارامترهای مدل به روش بیشینه درست‌نمایی برآورد شد. سپس مدل اندازه‌گیری‌ راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری به وسیلة شاخص‌های برازش، آزمون شد. تحلیل داده‌ها به وسیله نرم‌افزار LISREL انجام شد. نتایج نشان داد همه گویه‌‌های پرسش‌نامه بر روی راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری ضریب اثر معنا‌داری داشتند و مدل اندازه‌گیری‌ راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری از برازش قابل قبولی برخوردار بود. هم‌‌چنین بین راهبردهای شناختی و نیز راهبردهای فراشناختی همبستگی درونی معنا‌دار مشاهده شد؛ بنابراین می‌‌توان نتیجه‌‌گیری کرد که پژوهشگران می‌‌توانند برای سنجش راهبردهای شناختی و فراشناختی از پرسش‌نامة راهبردهای یادگیری استفاده کنند.
    کلید واژگان
    مدل اندازه‌گیری‌
    راهبردهای یادگیری
    راهبرد شناختی
    راهبرد فراشناختی

    شماره نشریه
    121395
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه پیام نور همدان

    شاپا
    2345-6523
    2345-6531
    URI
    http://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2680.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/380341

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب