تأثیر آموزش همدلی بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
برزگربفرویی, کاظمنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش همدلی بر پرخاشگری و سازگاری دانش آموزان دختر پایة ششم ابتدایی شهر یزد است. روش پژوهش، نیمه تجربی است و در آن از دو گروه آزمایش و گواه با انجام پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نمونة حاضر 62 نفر از دانش آموزان دختر پایة ششم ابتدایی شهر یزد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند و بهطور تصادفی و برابر در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامهها (پیشآزمون) پاسخ دادند و سپس تنها گروه آزمایش طی 15 جلسه تحت آموزش همدلی قرار گرفت. درنهایت مجدداً پرسشنامهها به وسیلة هر دو گروه پاسخ داده شد (پسآزمون). دادهها با استفاده از پرسشنامههای همدلی آیزنبرگ و همکاران (1991)، پرسشنامة اختلال رفتاری کودکان راتر (1964) و پرسشنامة پرخاشگری باس و پری (1992)، جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که بعد از کنترل نمرههای پیشآزمون، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه در میانگین نمرههای همدلی، سازگاری اجتماعی و پرخاشگری و ابعاد آن وجود دارد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتواند زمینهای را برای بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش پرخاشگری دانش آموزان فراهم آورد.
کلید واژگان
همدلیسازگاری اجتماعی
پرخاشگری
دانش آموزان
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزدشاپا
2345-65232345-6531




